Tester
I dag er det IPA-dagen, og vi viser deg de beste som har fast plass i polhylla

Vi elsker å feire, og spesielt med noe godt i glasset. På den internasjonale IPA-dagen som altså er 6. august, er det bare en ting som betyr noe i glasset.
Julie Helene Amundsen
05 August 2020 - 20:56

IPA-en er og blir en internasjonal favoritt så til de grader at den har fått sin egen dag, og det må feires. Det er nok kombinasjonen av fruktighet og bitterhet som fyller kravet for både lekenhet og kompleksitet, som gjør at denne ølstilen fortsatt gleder mang en ølelsker.

Ikke bare som tørsteslukker, men også til mat. Hvem kan vel tenke seg et tacomåltid uten en IPA eller en grillfest uten denne herlige øltypen?

Ølstilen er også svært myteomspunnet og det verserer flere teorier om hvordan stilen og navnet ble til. Men en ting er i hvert fall sikkert og det er at en IPA skal være humlerik.

IPA-markedet har de siste årene vært svært dominert av trender som New England IPA og Brut IPA. Tall fra Vinmonopolet viser av vi nordmenn lar oss påvirke til en viss grad, både av ølstil, design og pris, for Amundsen Ink & Dagger Modern Day IPA samler opp alt dette i et og samme øl, og er den klare bestselgeren i dette segmentet. Den lever dessuten veldig godt opp til forventningene. Dette er en oppskrift som holder godt mål.

Like fullt sverger vi til klassikerne når vi står foran polhylla. Blant disse er Nøgne Øs American IPA fortsatt et svært solid øl, som gjennom snart to tiår ikke har tapt seg med en eneste IBU (som er målestokken for humlebitterhet). Kinn Vestkyst og Løkka IPA regnes også som "old school"-IPA, men når det er sagt, er dette på ingen måte kjedelige øl. Tvert i mot er det to øl som stråler av solid håndverk.

I dobbelt-IPA-segmentet som er ekstra maltrike (og alkoholsterke) IPA-er, er det også flere godbiter. Brewdogs Native Son er en deilig IPA, hvor du får utrolig mye valuta for pengene. Boksen koster kun 46,90 kroner og med 8,5 prosent er det vanskelig å skjønne at bryggeriet sitter igjen med noe som helst, men det er altså ikke forbrukerens bekymring. Et annet øl det er verdt å plukke med seg er Nøgne Øs Two Captains som i år fyller 10 år. I liket med bryggeriets vanlige IPA har denne heller ikke tapt seg med årene. Markedets aller beste dobbelt IPA er likevel Kinn Brottsjø. Ølets karakter er i en klasse for seg selv, og det blir en smaksopplevelse du neppe glemmer.

Av de litt mer fruktige og moderne IPA-ene er Nøisom Fruity Collision en fruktig og leskende sak. En annen fruktbombe som fra Juli har fast plass i basisutvalget - og garantert til stor glede for IPA-elskerne -  er ingen ringere enn Lervig Supersonic. Ølet har en uslåelig god balanse, men det mest imponerende er den deilig fruktigheten ølet får fra humlen. Sistnevnte regnes som en DDH IPA som på fagspråket betyr Double Dry-hopped. En teknikk bryggeren bruker for å gi ølet masse frukt fra humlen, uten bitterheten. Etter at denne stilen kom på markedet, har det revolusjonert måten man tenker IPA på i dag.

På neste side finner du 30 IPA-er fra basisutvalget listet etter poeng

Calvados er Normandies gylne juvel

Calvados hviler på balansen mellom fruktigheten fra råvarene og eikefatene som brukes til modningen. Vellaget calvados er en av de mest interessante og mangfoldige fruktdestillatene som finnes.

Fantastisk godt kjøp i basis fra Rhône

Den var et av de beste kjøpene da den kom inn i basisutvalget i januar, og med 2022-årgangen har den fått ytterligere et løft.

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Fantastisk godt kjøp i basis fra Rhône

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.