Mat
Kål er den nye supermaten

Det er på tide å la kålen komme til heder og verdighet igjen. Kål er nemlig noe av det sunneste vi kan få i oss - og så smaker det godt.
26 September 2013 - 10:14

Å bli kalt et kålhode er ikke akkurat noen anerkjennelse i norsk dagligtale. "Dummere enn kålen" går det liksom ikke an å bli.

Så feil kan man altså ta! Et kålhode burde snarere vært en hedersbetegnelse, for noe sunnere, friskere og mer fylt med næring og energi skal du lete lenge etter.

- Det er viktig at vi får mer kål inn kostholdet vårt, sier forskningsdirektør ved Nofima Einar Risvik.

Nofima, eller Matforskningsinstituttet som det også kalles, driver forskning og utvikling for fiskerinæringen, akvakulturnæringen og matindustrien og burde vite hva de snakker om.

- Alle forsøkene vi har gjort på kål viser at helsegevinsten er ganske betydelig. At kål i tillegg er en billig grønnsak er en ekstra gevinst, fortsetter Risvik.

Fårikål fra hele landet

Kreftforebyggende

Gjennom de siste ti årene er det gjort en rekke vitenskapelige studier som viser kålens mange gode egenskaper.

Kål inneholder en rekke viktige stoffer, som blant annet glukosinolater og pektin, og har betydning for immunforsvaret vårt. I tillegg kan kål beskytte oss både mot kreft og hjerte- karsykdom.

Blant annet viser en studie av spisevanene til polske kvinner at kål kan minske faren for brystkreft. I studien sank risikoen for den fryktede kreftformen i takt med konsumet av kål.

De som hadde spist kål flere ganger i uken siden ungdomstiden hadde lavest risiko, men også kvinner som først begynte å spise kål i voksen alder sjeldnere fikk brystkreft.

Studien viste videre at den jo mindre man koker kålen, jo sterkere er den forebyggende effekten. Det burde være gledelige nyheter, for kål smaker best når den ikke bearbeides for mye.

Når kål dampes eller stekes i wok beholder den mer av både den gode smaken og fargen. Det er heller ikke noe i veien for å bruke kålen rå. Alle liker salat og coleslaw er alltid en hit.

Fristende retter med kål finner du her

Hjertevennlig kål

Nyere forskning viser også betydningen antioksidantene har for å forebygge hjerte- og karsykdom.

De nordeuropeiske grønne, bladrike grønnsakene, som rosenkål og kål, har noe av det høyeste antioksidantinnholdet som finnes.

Kål er også en god kilde til vitamin K, som er viktig for blodkoaguleringen.

Spis mer kål

Det er spesielt brokkoli og hodekål som har kreftforebyggende effekt, dette fordi disse inneholder mest av de virksomme glukosinolatene.

Nyere amerikansk forskning anbefaler oss å spise kål hver, samtidig viser den at man slett ikke trenger spise så mye for å oppnå helsegevinst.

Selv om vi bare spiser ti gram kål daglig, er vi bedre beskyttet mot kreft enn om vi ikke hadde spist kål i det hele tatt.

Kål som tilbehør

På den neste siden finner du noen oppskrifter med kål som bør friste

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.