Mat
Her er noen oppskrifter med kål som bør friste

26 September 2013 - 11:14

Dampet nykål med hollandaise

Fremgangsmåte

1. Skjær kålen i båter. Kast stilken. Kok opp lettsaltet vann i en vid kjele med en rist i bunnen. Legg kålen oppå risten og la den koke i noen minutter til den er mør men ikke i hjelkokt. Så lager du sausen.
  2. Klassisk hollandaisesaus:
    Smelt smøret og sett til avkjøling. Det skal være lunkent ved bruk.
  3. Knekk eggene i en liten tykkbunnet kjele. Pisk kraftig, tilsett kaldt vann, sitronsaft og salt og pisk videre.
  4.  Tilsett 1 ss kaldt smør og sett kjelen på svært svak varme. Rør jevnt og trutt mens blandingen sakte varmes opp og eggeplommene begynner å tykne.
  5.  Når du ser bunnen av kjelen når du rører, tar du kjelen av platen og pisker inn 1 ss kaldt smør.
  6. Nå kan du helle det lunkne smøret i eggemassen i en syltynn stråle mens du rører kraftig og ustanselig.
  7. Bruk bare det gule smøret og ikke bunnfallet som er melkeproteiner og salt. Og det vil vi ikke ha oppi sausen!
  8. Smak til med salt, hvit pepper og eventuelt mer sitronsaft.
  9.  Server umiddelbart sammen med dampet nykål, røykt laks, westfaler- eller parmaskinke etter smak.
  10.  Hollandaisesaus med olivenolje:
    Olivenoljen skal være romtemperert ved bruk.
  11. Knekk eggene i en liten tykkbunnet kjele. Pisk kraftig, tilsett kaldt vann, sitronsaft og salt og pisk videre.
  12. Tilsett 1 ss kjølig olivenolje og sett kjelen på svært svak varme. Rør jevnt og trutt mens blandingen sakte varmes opp og eggeplommene begynner å tykne.
  13.  Når du ser bunnen av kjelen ved røring, tar du kjelen av platen og pisker inn 1 ss kald olivenolje. Nå kan du helle den tempererte oljen i eggemassen i en syltynn stråle mens du rører kraftig og ustanselig.
  14.  Smak til med salt, hvit pepper og eventuelt mer sitronsaft.

Nødhjelp
Hvis sausen skulle skille seg, bruker det nesten alltid å hjelpe med 1-2 ss iskaldt vann som piskes kraftig inn i sausen. Oljehollandaise er mer stabil enn den andre. Det viktigste er å passe på at eggeplommene ikke blir for varme, det gir en kokt eggeplommesmak til sausen og det er ikke så godt.

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

Spekekinke og dampet nykål med lun salat av nypoteter

Fremgangsmåte

1. Beregn 100 g spekeskinke pr person i gjennomsnitt.
  2. Dampet nykål:
  3. Beregn ¼ nykål pr porsjon. Skjær i båter og kast stilken.
  4. Kok opp lettsaltet vann i en vid kjele med en rist i bunnen.
  5. Legg kålen oppå risten og la den koke i noen minutter til den er mør men ikke i hjelkokt. Legg opp kålen og server med noen gode klatter med godt smør oppå.
  6. Lun salat av nypoteter:
  7. Vask små nypoteter (gjerne de franske Ratte) godt og kok dem møre. Avkjøl litt og skjær dem i skiver.
  8. Bland sammen alle ingredisensene til dressingen, smak til med salt og pepper.
  9. Hell dressingen over potetene og bland godt. Skal serveres lun.

Flere deilige nypotetretter finner du her

Her finner du mange flere oppskrifter med spekemat

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

Dampet ishavsrøye med fersk surkål og syrlig smørsaus med gressløk

1. Posjeringsvannet:
  2. Kok opp vannet sammen med salt og krydder, legg i fisken og skru ned for varmen. Trekkes, ca 3 minutter for filet, og det dobbelte for rundrenset på bein.Dette kan variere etter tykkelse på fisken.
  3. Løft fisken ut og legg den på et klede så overflødig vann får renne av. Løftes av skinnet før den anrettes på tallerken.
  4. Fersk surkål:
  5. Fres løken i oljen til den er blank, tilsett eddik og kok inn nesten all væsken.
  6. Tilsett bacon, karve, gulrot og hvitvin, og la dette koke i to minutter under lokk. Finstrimlet nykål og erter tilsettes, og kokes under lokk de er møre, ca 3-4  minutter.
  7. Smak til med salt og pepper, ha i smøret og rør godt rundt så det overtrekker grønnsakene.
  8. Syrlig smørsaus med gressløk:
  9. Fres løken i litt av smøret til den er blank. Hell over hvitvin og ha i pepperkornene, og kok inn nesten all væsken.
  10. Løft ut pepperkornene, og pisk inn kalde terninger usaltet smør. Fortsett til alt smøret er pisket inn - pass på at det ikke koker underveis, men at temperaturen ligger oppunder kokepunktet.
  11. Smakes til med salt, sitronsaft og til sist has gressløken i.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.