Kokkene tok sølv sammenlagt

Jubelen ville ingen ende ta da det norske Kokkelandslaget torsdag kokket seg frem til en andreplass sammenlagt i Culinary World Cup. Nordmennene lå bare få poeng bak vinnerlaget fra Singapore.
13 Oktober 1998 - 00:07

Landslaget selv var overbevist om at Norge var ute av dansen etter kaldmat-konkurransen.- Dette var en stor, stor overraskelse. Følelsen kan nesten ikke beskrives!, jubler en lettandpusten lagleder Harald Osa på telefon fra Luxembourg. Lørdag tok de gull i varmretter,men de gjorde det ikke like godt i kaldmat-konkurransen som ble avsluttet tirsdag.

- Vi var rett og slett litt deppa etter kaldmat-konkurransen. Vi visste vi hadde gjort en goddel tekniske feil, og rakk heller ikke å levere i tide. Da var vi sikre på at medaljetogetsammenlagt hadde gått for vår del. Vi gikk til og med så langt som å gratulere svenskenemed å ha slått oss på forhånd, sier Osa. Svenskene endte til slutt på en fjerde plasssammenlagt. Sveits, som slo Norge med knapp margin sist OL, stakk av med tredjeplassen.

- Det er alltid en viss ekstra spenning mellom det norske og det svenske landslaget. Dethadde vært forsmedelig å bli slått av Söta bror, sier Osa, som likevel er glad forfjerdeplassen på svenskenes vegne.

Deler av det norske kokkelandslaget 1998-2000: F.v. Charles Tjessem, Sven Erik Renaa, Espen Vesterdal Larsen, Terje Ness, Kristoffer Hovland, Jørn Lie, Morten Schakenda. Foto Bengt Wilson

Det var det norske lagets innsats i varmretter som til syvende og sist sikret det norske lageten plass på pallen. Poengsummen i varmmat-konkurransen var så høy at dommerne kunne tilgi enkelte tekniske tabber på den kalde buffeten.

- Vinnerlaget fra Singapore lå ikke langt foran det norske laget sammenlagt. Marginene var små, og det lover svært godt foran OL i Berlin i år 2000, sier manager Bengt Wilson, som innrømmer at klumpen i halsen meldte seg da dommerne utropte Norge til sølvvinner.

- Det er fantastisk at et så ungt lag med mange nye medlemmer gjør det så godt i sin førsteinternasjonale konkurranse. Vi vet også at vi kan gjøre det bedre enn hva vi presterte under kaldmat-konkurransen tirsdag, sier Wilson.

- Maten var det ingenting galt med. Det var den tekniske gjennomførelsen, ikke minst at vi leverte for sent, som ga trekk i poengsummen. Bordet i seg selv var lekkert og skilte seg klart ut fra de andre lagenes buffeter, sier Wilson.

Den norske buffeten var dandert på en plate av plexiglass, der boblende søyler av vann utgjorde blikkfanget. Arkitekt Tor Heiersted hadde blant annet brukt naturstein som dekor. Maten lå på enkle, hvite tallerkener med detaljer i sort og gull.

- Frem til Olympiaden skal vi jobbe med de tekniske detaljene. Da er ambisjonen å gå helt til topps. Men akkurat nå skal vi bare skåle i champagne, slår Wilson fast.
NW
12.11.98

Deler av det norske kokkelandslaget 1998-2000: F.v. Charles Tjessem,
Sven Erik Renaa, Espen Vesterdal Larsen, Terje Ness, Kristoffer
Hovland, Jørn Lie, Morten Schakenda. Foto Bengt Wilson

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Kopperkjele må til for å lage ekte carnitas

Svinekjøtt stekt i smult i kopperkjele er utgangspunktet for en av Mexicos mest populære retter, carnitas, som også er kåret til verdens sjette beste gatemat. Det vanligste er å spise dem som tacos.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.