Ukens drink
Slik mikser du den originale margaritaen
Foto: (skodonnell)

Slik mikser du den originale margaritaen

Margarita en av de aller mest kjente og myteomspunne drinkene. Om du lurer på hvorfor drinken har fått dette navnet, les videre.
29 September 2023 - 11:00

Medvirkende til tequilaens suksess på det amerikanske markedet under den andre verdenskrig var en kreativ bartender som, inspirert av en kvinnelig tequilaelsker, mikset en cocktail, som han også kalte opp etter damen. Nemlig Margarita. Enkelte hevder at kvinnen var 40-tallets store Hollywood-stjerne Rita Hayworth. Hennes egentlige fornavn var Margarita.

Dette er en av mange teorier bak navnet og opprinnelsen til denne myteomspunne drinken.

Margarita var for øvrig et av det mest populære kvinnenavnene i mellomkrigstiden, så i tiden etter krigen da drinken fikk sin første storhetstid, var det naturlig nok mange vakre Margaritaer.

Navnet og drinken ble ofte forbundet med noe forfriskende og forførende. En av dem som bærer navnet og som knyttes til en av de mange teoriene til opprinnelsen, er sosietetskvinnen Margaret Sames som bodde og virket i tropeparadiset Acapulco i Mexico. Her levde hun ved slutten av 1940-tallet et hektisk partyliv sammen med sin ektemann. Hun hevdet å ha fått idéen til drinken da hun var på jakt etter en ny, forfriskende drink å servere sine gjester.

Fordelen med drinken var visstnok i følge henne selv at den kunne hun nyte flere av uten å bli beruset.

Se alle våre andre oppskrifter på margarita

Dette er én av utallige forklaringer på hvem som har æren av å ha skapt en av verdens mest kjente cocktails.

Det som er helt sikkert er at den tilhører kategorien sours, og nærmere bestemt New Orleans Sours som også omfatter Sidecar og Cosmopolitan. Alle disse drinkenes utgangspunkt var Brandy Crusta som ble skapt av Joseph Santina så tidlig som i 1852 på hans Jewel of the South i New Orleans. Crusta peker på sukkerranden på glasset. En annen forskjell til de andre cocktailene, er at Brandy Crusta inkluderte maraschino (kirsebærlikør) som var nærmest obligatorisk i datidens oppskrifter.

De eldste kilder til bruken av Margarita-navnet for drinken er rundt 1930. Felles for alle er at de alltid involverer tequila.

Les om hvordan tequila lages her

Original Margarita drinkoppskrift

Fremgangsmåte

1. Fukt kanten på et cocktailglass med en limebåt. Sett det i fryseren.
  2. Dypp glasset i knust fingersalt. Knips av de overflødige.
  3. Ha ingrediensene i en shaker med isbiter.
  4. Du kan også røre drinken i et røreglass med isbiter.
  5. Sil over i det avkjølte cocktailglasset.
  6. Server uten is. Pynt med en limebåt.

Tips: I stedet for triple sec kan du bruke Cointreau

Her finner du 20 andre forskjellige oppskrifter på margarita

Her kan du søke i Apéritifs drinkbase med over 2000 oppskrifter

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige bartender enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne

Få ukens drink som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.