Eivin Eilertsen og Ingeborg Lindheim smaker på en framtidig saison.
Øl
Eivin Eilertsen og Ingeborg Lindheim smaker på en framtidig saison.

Mye surt og godt i vente

Norges fremste surølbryggeri, Lindheim Ølkompani, har økt fatlageret betydelig i det siste. Det betyr at alle som elsker den syrlige stilen, også i form av sider, kan se fram til mye nytt fra fruktbygda Gvarv i året som kommer.

- Vi har i dag rundt 90 tønner som er fulle med øl og sider, forteller Ingeborg Lindheim som sammen med partner 24/7 Eivin Eilertsen, har sørget for betydelig vekst for Lindheim Ølkompani.

Lindheim Ølkompani bruker frukt fra egen gård i sine øl

Volum i 2017 ble ca 70.000 liter øl hvorav 10 prosent sider og 15 prosent er tappet i flasker med «champagnekork» - et av Lindheims varemerker. – Flaskeandelen er på vei oppover, særlig gjennom Vinmonopolet, forteller Ingeborg.

Men suksessen kommer ikke gratis. Paret investerte drøyt 4 millioner i nytt bygg og nytt tappe- og korkeutstyr i fjor. Det gamle fjøset har fått et tidsriktig påbygg. Likevel er Lindheim langt unna en strømlinjeformet industribedrift. Mesteparten av arbeidet er svært manuelt.

Også sider

Til et av de sist lanserte ølene, Lindheim Friendship Series Rule of Plum, et samarbeid med Põhjala fra Estland, ble plommene fottråkket i åpne tønner for så å tilsettes ølet for videre gjæring. 

Samarbeidsøl, under navnet Friendship Series, er en sentral del av Lindheims strategi. Som av og til resulterer i ville ideer. Ingeborg forteller at de sist høst laget et øl med Crooked Stave, Ale Apothecary og Breakside: En salt kirsebær-wild ale gjæret i åpne tønner og som trolig tappes nærmere jul.

Ifølge Ingeborg Lindheim gjæres stadig mer øl i åpne tønner og kar, coolship-et inkludert.

Det nye bryggeriet sto ferdig våren 2017.

Sist høst lanserte de et lite parti av Farmer’s Reserve Coolship Plum som er en blanding av spontangjæret øl fra 2014 og 2015 som er modnet med plommer høstet i 2016 i til sammen seks måneder. Et fyldig syrlig og intenst øl med deilig plommefrukt og veldig kompleks karakter. Topp til pølser, rødt kjøtt og fete oster. Et øl som også tåler mange år i kjelleren.

De har også et samarbeid på gang med Maaemo hvor fem ansatte var med på å brygge øl tilsatt nedfallsepler som ble gjæret i åpne tønner.

Beliggenheten midt fruktbygda Gvarv gjør at Lindheim også satser på sider. Deriblant et parti med sider fra 2016 som er delt i to – den ene delen ble tørrhumlet med citrahumle og den andre få annengangsgjæring med brettanomyces. Samme prosessen lar de sin Dåbbel gå gjennom. Disse siste er først klar senere i 2018.

Ikke risikofritt

I kjelleren har de også to fat med en kvadruppel med i utgangspunktet 11 prosent som er tilsatt henholdsvis 20 og 40 prosent eplemost som den får godgjøre seg med. Et spennende følge til ost. Lanseringstidspunkt er ennå ikke klart.

De har også en kriek tilsatt flandersgjær som for tiden modnes i et bourbonfat. Blant de 90 fatene i kjelleren finnes dessuten et whiskyfat med et amber surøl tilsatt solbær med arbeidstittelen Currently Wild.

Selv om paret har unngått problemer med infisert øl, takket være nitid renhold, kan andre ulykker skje. De mistet blant annet et helt fat med 300 liter kirsebærøl som hadde modnet i ett år – 800 kilo kirsebær fra gården forsvant samtidig. – Det var flere titalls tusen kroner i tap siden dette var øl som på det nærmeste var solgt, sukker Ingeborg.

Flaskene med champagnekorker er sterkt etterspurte.

Mens mange norske bryggerier velger å konsolidere og minimere risikoen ved å satse på færre øltyper, går Lindheim motsatt vei. – Det kan fort bli kjedelig, og det tar ikke vi sjansen på. Vi driver et håndverk og det er vi stolte av. Og så er vi veldig glade i disse småprosjektene våre. Vi må ha det moro, sier hun. – Det er veldig viktig når vi legger så mye av vår ære og framtid i bedriften. Bryggemester Eivin kunne ikke vært mer enig: – Vi kan klare 130.000 liter i året, men det er absolutt maks. Derfor må vi også tenke nøye gjennom før vi sier ja til volum som rett og slett blir for store for oss.

Da tenker de særlig på basistendere fra Vinmonopolet. Og å levere til dagligvare er helt uaktuelt. Denne typen distribusjon besørges gjennom egen butikk på gården som ved siden av eget øl, også byr på lokale produkter og kald lunsj. I 2017 hadde de 6000 besøkende på gårdsbryggeriet.

Det stadig større utvalget til tross, er bestselgerne fortsatt Saison Farmhouse Ale i flaske og berliner weissen Lords of Acid på keg.

 

Kommende kurs

Forsiden akkurat nå

Til toppen