Beste norske kokebok
Perfekt timing for julehandelen: dette er kokebøkene du bør ønske deg under treet i år

Årets beste norske kokebøker dekker de fleste behov, ønsker og målføre, og er som skapt for fråtsing.
18 November 2020 - 17:28

Den 13. kåringen av Beste norske kokebok er den en god miks av veletablerte og yngre kokkestjerner som garanterer for solid håndverk samt en outsider som byr på fargerik matglede i seriøs innpakning.

Det er navn som Eyvind Hellstrøm og Arne Brimi som knapt nok trenger en introduksjon og som har figurert på kokeboktoppen flere ganger før, det begynner å nærme seg en hel generasjon. Men denne gangen gjør begge det godt i hver sin kokebokkategori som de har bidratt til å løfte – kjærestemat vs julemat.

Men også yngre kokkekrefter som Halvar Ellingsen og Jan Robin Ektvedt med litt kortere fartstid som kokebokforfattere, viser muskler i to helt forskjellige klasser – nordnorsk tradisjonsmat vs asiatisk. Det er mulig at den første tematikken nå er mer eksotisk for den oppvoksende slekt enn den siste. Så kanskje dagens unge trenger en av hver. Det er bare et tips.

Outsideren – siden det står en ufaglært kokk bak – stiller med en fargeklatt av en kokebok som sprudler av matglede og det uten bruk av annet enn det som finnes i grønnsakskuffen.

Hvilke av disse fem som stikker av med tittelen Beste norske kokebok 202 avgjøres den 26. november. Fjorårets vinner var for øvrig Sverre Sætres Sjokoladeboka.

Kokeboktrender på godt og vondt

Juryen har plukket ut disse fem kokebøkene til i aller størst grad å tilfredsstille et bredt sett av kriterier, blant andre foto og trykk, språklige kvaliteter, kreativitet og originalitet, og design. Se nederst på siden for beskrivelsen av bøkene.

I årets kåring ble i alt 19 bøker vurdert. Årets kokebokhøst er dermed den slankeste siden 2008, og det uten at den var preget av temaer som slanking eller diettmat.

To trender peker seg ut: Country living – landlig matglede med flagrende gevanter og blomster må være 2020s supertrend. Muligens har pandemien forsterket behovet for drømmen om småbruk og selvdyrket mat. En annen sterk trend er påvirkere som er blitt mamma og/eller har tatt ernæringsutdannelse og slik har oppdaget gleden med (noe av) maten. Ikke alt er like vellykket, og sannsynligheten for at denne trenden er et blaff er større enn den førnevnte.

Årets kokebokjury består av:

Per A. Borglund, redaktør Mat fra Norge og innehaver av Norges største kokeboksamling

Aase E. Jacobsen, ansvarlig redaktør, Apéritif

Camilla Tvedt, kategorisjef, Norli Bokhandel

Janneken Øverland, tidligere forlagsredaktør i Gyldendal og De Norske Bokklubbene

Knut Stene-Johansen, professor i litteratur og matskribent

Tilde Sofie Garmager, grafisk designer

Beste norske kokebok er ellers et samarbeid mellom Norli og Apéritif og kåres årlig siden 2008.

Juryen begrunner valget av disse kokebøkene som årets beste norske slik:

Asiatisk, en kokebok. Jan Robin Ektvedt, Press

Nordmenn elsker asiatisk mat, men tør vi å lage den hjemme? Denne kokeboken senker terskelen for å beherske tilberedningen av retter som stekt ris med pekingsaus og kyllingdumpling Siu Mai i eget kjøkken. Flotte bilder, og pluss for gode råd om hva vi må handle inn for å kunne gjenskape restaurantenes magiske smaker.

Tradisjonsmat fra Lofoten og Vesterålen, Halvar Ellingsen og Eirik Nilssen, Senja Matstudio

Nostalgi og folkelighet går hånd i hånd i denne hyllesten til hverdagsmaten fra en sentral del av Norges matfat. Her kommer tradisjonsrettene som perler på en snor, som sild og hvalkjøtt, men også flesk, erter og lapskaus. Det er umulig å se på de enkle og fine bildene uten å bli skrubbsulten.

Hellstrøms hemmeligheter, mat med kjærlighet. Eyvind Hellstrøm og Anita Rennan, Kagge forlag

En nyforelsket Hellstrøm snobber ned, og serverer enkel og svært velsmakende, men også kreative retter som alle kan greie å lage hjemme hos seg selv. Den velkjente kokken formidler sin brede kunnskap på pedagogisk vis, slik at vi føler at det er noe nytt å lære på hver eneste side.

En skikkelig digg kokebok 2, Hanne-Lene Dahlgren, Entusiast forlag

Folkelig! Fargerik! Gjør deg glad! Dette er uten tvil det visuelle festfyrverkeriet i kokebokhøsten. Forfatteren beviser ettertrykkelig at også vegetarretter kan fremstilles på en fristende og engasjerende måte. Du trenger slett ikke kjøtt for å ha det digg.

Julehøgtid. Den beste maten og dei gode tradisjonane. Arne Brimi og Arne Hjeltnes. Kagge forlag

Det oser av god gammeldags julestemning når turkameratene Arne og Arne inviterer til julefest, i bunad, kokkeuniform, nynorsk språkdrakt og gnistrende bilder. Her er tradisjon kombinert med det moderne. Ribbe, pinnekjøtt og krumkaker møter tartar av rein og sjøkreps med hjemmelaget majones.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.