Hva drikker du så til grillet mais? Det er vel så mye et spørsmål om hva du serverer ved siden av.

I USA er maisen et selvfølgelig tilbehør til annen grillmat som biff og hamburgere. Men den kan altså nytes alene, eller bare med litt god skinke eller spekepølse.

Chorizo eller andre grove pølser med eller uten chili, selvfølgelig grillet, passer utmerket.

Mais er ganske søtt og magert, derfor tilfører vi fett, enten i form av smør eller olje, og litt syre i form av sitron eller sennep, samt krydder. Men det er og blir lettfordøyelig og drikken må derfor være i samme stilen.

Et lyst øl, gjerne med litt fruktsødme, er godt til, som Sierra Nevada Pale Ale. Et lett og sommerfriskt øl som fungerer godt til grillet mais med kryddersmør og kanskje litt spekemat.

Er det mer trøkk i kombinasjonen, trengs et øl som følger opp. 7 Fjell Fløien IPA har mye av alt, men fortsatt er det veldig balansert og trives sammen med krydder og sødme i maten.

Smørsmak
På vinsiden er førstevalget hvitt. Kryddersmøret gir assosiasjoner direkte til et litt varmere klima, hvor enkelte hvite druer ofte gir vinene smørsmak. dA Chardonnay er akkurat slik, frisk og fruktig men på den "fete" siden. Perfekt til den grillete maisen med kryddersmør og med litt spekeskinke ved siden av. Det er også Ca' Rugate Soave San Michele, men stilmessig mye tørrere og friskere.

Vi kommer ikke unna amerikansk chardonnay, men holder oss unna de mest smørsmakende, og går for en med mer friskhet som Wente Morning Fog Chardonnay

De klarer imidlertid ikke helt det kraftigste tilbehøret som chorizo, grove pølser eller chilipølsene. Men det skal jo litt til.

Takler litt mer krutt
De som liker at det river godt, kan øke krydderstyrken i retten ytterligere ved å gi på med litt mer kajennepepper i smøret eller servere noen heftige chili- eller cajunpølser (altså med smak fra sørstatene) ved siden av.

Slike pølser setter spor etter seg og da må du søke trøst i en riesling fra Tyskland som byr på nydelig fruktsødme kombinert med flotte syrer som både mildner møtet med chilien og renser fettet i pølsene og kryddersmøret.

Som hos Prüm Graacher Himmelreich Riesling Spätlese. En fruktig og god vin med en del sødme som trenger krydder å bryne seg på. Men husk at den må serveres godt avkjølt, 6-7 grader.

Hvis du foretrekker en tørrere utgave er så vel Qvinterra Riesling som Bott-Geyl Kronenbourg Riesling gode valg til.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Ukens drink

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning