Slike pinot noirer vil vi ha flere av

De setter deg dessuten i sommerstemning. Og det like mye om regnet siler ned.
30 Juli 2015 - 20:37

Pinot noir fra California er et veldig trygt valg i den lyse årstiden. Den lekre fruktigheten som gode produsenter byr på er som skapt for sommerlig nytelse, både med og uten mat.

Vellykket årgang

Dette var for øvrig tema for nyhetene i polets basisutvalg nå i juli.

Fikk du med deg de gode basisnyhetene fra California?

Knez Anderson Valley Pinot Noir er rett og slett nydelig.

Ikke minst finnes det masse god pinot noir i bestillingsutvalget.

Knez Anderson Valley Pinot Noir 2012 er en usedvanlig flott vin til prisen. Den overgår alt av burgundere i samme prisklasse. Uten unntak. En nydelig vin som også er seriøs så det holder. Druene kommer fra to av Knez’ enkeltvinmarker, med hovedvekt på Cerise, som bærer navnet med rette. Kirsebær er den dominerende bærkarakteren i denne vinen. Som også har et utmerket lagringspotensial.

Cerise er en av vinmarkene som gir druer til denne vinen.

2012 er nemlig et veldig godt år for det meste fra California. Og sikkert et år mange i dag ser tilbake til med lengsel gitt alle utfordringene med vannmangel som rir området for tiden.

It never rains?

Brewer-Clifton sin 2013 pinot noir er en virkelig lekkerbisken.

Knez holder til i Anderson Valley i Mendocino som ligger lengst nord på Californias North Coast. I California er det nærheten til Stillehavet (og høyden over havet) og ikke nødvendigvis breddegraden som definerer om klimaet er kjølig – og dermed velegnet for en drue som pinot noir.

Derfor er også Brewer & Clifton Pinot Noir 2013 fra Santa Rita Hills i Santa Barbara og Central Coast en lekkerbisken. På grunn av den kjøligere luften nærmere kysten og at vinmarkene ligger i høyden er dette først og fremst et område for druer som blant andre pinot noir og riesling. Selv om vi nå er i den delen av California hvor «det aldri regner», er det fuktig nok her ute ved kysten.

Men akkurat denne vinen er fra 2013 hvor man begynte å merke effekten av tørken som nå har vart i fire år. Tørke gir druer med mindre saft og tykkere skall.

Verdens åttende beste vin?

Brewer & Cliftons kjennetegnes av svært godt konsentrasjon og fasthet. En tøffere pinot enn den fra Knez, men fortsatt passe deilig til at den kan nytes nå i sommer. Får du tak i flere flasker, bør du absolutt legge noen i kjelleren. For dette kommer til å bli godt.

Steve Clifton (tv) og Greg Brewer er blitt hot shots også i vinkjelleren.

På samme måte som hos Knez er dette Brewer & Cliftons «enkleste» pinot noir. Deres toppviner kan man bare se langt etter, til det er etterspørselen for stor i hjemmemarkedet. Selv denne ble i 2012-årgang kåret til den åttende beste vin i verden av WineSpectator. Og grunnen til at vi overhodet får tak i denne vinen er at den siste av de to vinmakerne, Steve Clifton og Greg Brewer, er veldig glad i Norge.

Fra Brewer & Cliftons vinmarker.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Denne paien er dessuten raskere å lage enn mange andre. Den tar bare en drøy halvtime fra du starter til maten er ferdig. Med på kjøpet får du virkelig god smak.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl