Sørafrikansk godbit

Vi tror ikke at økt etterspørsel etter sørafrikansk vin vil hjelpe på den dramatiske nødsituasjonen i den delen av Afrika, for de vinproduserende regionene ligger i helt trygge farvann. Men i solidaritet med de mange millioner nødlidende oppfordres du til
10 Oktober 2002 - 02:01

Sørafrikansk vin har hatt en fallende etterspørselskurve det siste året, og det er synd for kvaliteten er i stadig bedring. Denne uken har vi funnet frem en virkelig godbit, og et par nesten like gode som stiller sterkt i budsjettklassen. Aller best er Kumkani Shiraz 2000 (34262) som betyr konge på xhosa-stammens språk. Denne flotte shirazbaserte vinen er langt mer kompleks enn de fleste andre viner i denne prisklassen.

Duften er ungdommelig og parfymert med skogsbær, særlig bjørnebær, sjokolade, mokka og fat. Smaken er mer europeisk enn ny verden men likevel rik med godt bærpreg som i duften, gode syrer og fine tanniner. God avslutning med krydret bærpreg og snev av fat og jordsmonn i ettersmaken. En vin som er nydelig å drikke nå, til gode kjøttretter som saftig oksekjøtt eller hjort, men som vil utvikle seg de nærmeste tre-fire årene, i hvert fall.

Kumkani Shiraz kommer fra Stellenbosch, Sør-Afrikas fremste vinregion, og er en del av produsenten Stellenbosch Vineyards' serie av viner i det midtre prissjikt. Stellenbosch Vineyards er, til tross for hundre års tradisjon innen vinproduksjon i området, er en ultramoderne bedrift som klarer å kombinere volum med kvalitet. Filosofien er inspirert av vinindustrien down under, kanskje ikke så rart siden sjefsvinmakeren Chris Kelly som har hatt ansvaret de siste fire årene kommer fra New Zealand. Dessuten har Stellenbosch Vineyards nylig inngått en joint venture med BRL Hardy, et av Australias mest betydningsfulle vinkonsern, hvor målet er å skape en ny serie med viner beregnet på det europeiske markedet. Vi kan med andre ord vente oss mye godt fra den kanten i årene fremover.

Druene til Kumkani hentes fra utvalgte parseller med Stellenbosch' beste beliggenhet i  sørvendte skråninger med et jordsmonn bestående av sandholdig leirjord på granitt som sikrer god drenering og at røttene på vinstokkene lett kan trenge gjennom de øvre jordlag for å hente næring. Sol er det jo nok av på disse kanter, og vinen bærer preg av å stamme fra råvarer som er plukket ved riktig modningsgrad. Den holder hele 14,5 prosent men bærer disse med eleganse. Det eneste aberet er jo at du som forbruker må betale ekstra avgift (minst en tier) til staten av den grunn.

De rimeligere vinene derfra, ved navn Versus, har nesten like mange prosenter i den røde utgaven. Uten at det skaper noen form for ubalanse. For Versus Red 2001 (34260) har nok av de andre elementene som gjør at en vin blir god. Selvsagt er det ikke samme kompleksiteten som i Kumkani, men opprinnelsen til druene er også Stellenbosch.

Dette er en blandingsvin hvor merlot er dominerende. Duften er ung med røde og mørke bær samt sjokolade og mokka. Smaken er saftig med fin tørrhet, sitter godt med lett mokka- og sjokoladepreg i finishen. Fin til lyst kjøtt som kylling og svin men også lam. samt relativt smaksrike pastaretter.

Den hvite heter også Versus; Versus White 2002 (34261) og er også et produkt av året. Druene er chenin blanc og sauvignon blanc. Og har vært en stor suksess for produsenten. I andre markeder selges den som liters og halvliters flasker, men i Norge er det den vanlige 75 cl. En frisk og behagelig vin med godt preg av gule frukter, sitrus og stikkelsbær i så vel duft som smak. Lett fedme fra midten og utover gjør at den også kan brukes til noe annet enn aperitiff. Prøv den til retter med hvit fisk eller skalldyr, gjerne krabbe, men også grønnsaksretter, gjerne med tomater.

Bestill Ukens vin med en gang
Ønsker du å bestille Ukens vin trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.
Dersom du ønsker å bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Ukens vin på mobilen
Står du på Polet og ikke husker hva Ukens vin heter, kan du få det på tekstmelding på mobiltelefonen din. I samarbeid med Cellus AS tilbyr Apéritif deg det.

Slik gjør du:
1. Skriv: ukensvin (i ett ord)
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Etter sekunder får du Ukens vin på displayet.

Få Ukens vin fast tilsendt
1. Skriv: varsle ukensvin
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Du får Ukens vin sendt til din mobiltelefon hver uke. Hvis du på et senere tidspunkt ønsker å avslutte abonnementet, sender du kodeordet: Stopp ukensvin til 1986.
Pris for tjenesten er kr 5, - pr mottatte melding.

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Denne paien er dessuten raskere å lage enn mange andre. Den tar bare en drøy halvtime fra du starter til maten er ferdig. Med på kjøpet får du virkelig god smak.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl