Spennende nykommer

Italienske Masi er kjent for de fleste, og en produsent som respekterer tradisjonene til fulle. Men ukens vin er noe helt nytt og som, til tross for at den ikke akkurat er billig, er vel verd å prøve for den som vil utvide sin vinhorisont.
04 April 2003 - 11:14

Amarone er vinen for de store anledninger, ikke bare fordi disse vinene koster ganske mye, de beste ligger på minst 300 kroner, og dermed krever din fulle oppmerksomhet, men like mye fordi viner på dette nivået fortjener et måltid som det er lagt litt sjel i. Masi som er grossist i Veneto-viner her til lands, har kommet med et noe mer hverdagslig alternativ til de store amaronene.

Aase JacobsenFoto: Eva Brænd

Mange vil nok steile over at en vin til rundt 250 kroner kalles hverdagskost. Masi Grandarella 2001 (41363) er ikke på noen måte billig, ei heller et røverkjøp selv om den er vel verd prisen. Den er først og fremst en morsom og annerledes vin for de som har lyst til å prøve noe nytt.

Stor konsentrasjon
Med Grandarella har Masi flyttet amaronekonseptet som jo er vin laget av tørkete druer, lenger østover, til Latisana i nabofylket Friuli. Her er druetradisjonen en helt annen. Mens de viktigste røde Veneto-vinene lages av corvina, rondinella og molinara, finner vi i Friuli en mer franskinspirert druesammensetning med ulike cabernet-typer og merlot, samt i stor grad den lokale druen refosco. Grandarella har da også denne som hoveddrue med en fjerdedel av carmenere og corvina. Refosco gir noe rustikke viner som i stor grad tjener til å følge regionens enkle bondekost med klare linker til de tysktalende naboene i nord.

Mange produsenter vier dermed ikke refosco mye oppmerksomhet i vinmarken og lar den få lov til å vokse på egen hånd. Med svært dårlig resultat, for den er nemlig svært produktiv og det blir det aldri god vin av. Men under streng kontroll i alle ledd og som her når den i tillegg tørkes, blir konsentrasjonen god og vinen vellykket.

Druene til Grandarella har ligget på tørkeloftet bokstavelig talt i 50 dager. Da er konsistensen som myke rosiner, altså ikke helt tørre. Druene presses og den superkonsentrerte og søte mosten gjærer så også helt ut. Med så mye sukker tar dette lang tid. Grandarella bruker 40 dager på denne prosessen. Selvsagt betyr det i tillegg til det hentes ut maksimal smak av druene, også mye alkohol, ikke mindre enn 15,4 prosent. Men frykt ikke, den bærer alkoholen svært godt for her er det godt med syrer, en av refoscos gode egenskaper, og fine tanniner hvilket gjør Grandarella til en god matvin.

Mørke aromaer
Men den må altså ha kraftig matfølge, gjerne saftig grillet rødt kjøtt, krydrete kjøttretter, gryter eller fondue med oksekjøtt. Hvis du da ikke er av typen som liker en koserødvin som virkelig sparker fra. For allerede gjennom fargen signaliserer Grandarella intensitet. Duften følger opp med kraftig preg av mørke bær særlig svarte kirsebær, jord, sjokolade og fat. En tanke rustikk og det er nok refoscos egenart som slår gjennom.

Smaken står ikke tilbake, her er masse av søte syltete mørke skogsbær og svisker, ikke i retning varme kokte bær, heller en kjølig stil. Mot slutten blander fat og mørk sjokolade seg inn og ettersmaken er god og lang. En vin som er deilig å drikke nå men som trolig (1999 er første årgang og dermed er det ingen tidligere erfraringer) lagrer godt.

Bestill Ukens vin med en gang
Ønsker du å bestille Ukens vin trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.
Dersom du ønsker å bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Ukens vin på mobilen
Står du på Polet og ikke husker hva Ukens vin heter, kan du få det på tekstmelding på mobiltelefonen din. I samarbeid med Cellus AS tilbyr Apéritif deg det.

Slik gjør du:
1. Skriv: ukensvin (i ett ord)
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Etter sekunder får du Ukens vin på displayet.

Få Ukens vin fast tilsendt
1. Skriv: varsle ukensvin
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Du får Ukens vin sendt til din mobiltelefon hver uke. Hvis du på et senere tidspunkt ønsker å avslutte abonnementet, sender du kodeordet: Stopp ukensvin til 1986.
Pris for tjenesten er kr 5, - pr mottatte melding.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

Reinsdyrfilet er noe av det lekreste du kan servere

Reinsdyrfilet er noe av det lekreste du kan servere

Det møreste kjøttet av alle er reinsdyrfileten. Den fortjener det beste følget, og det er faktisk veldig lett å lage.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Torskemiddagen blir vårlig grønn og full av smak med denne oppskriften

Torskemiddagen blir vårlig grønn og full av smak med denne oppskriften

Retten klarer seg utmerket godt med bare torsk og salsa verde. Men kjører du løpet helt ut, blir du rikelig belønnet.

Ukens drink