Tester

Spesialpol tysk riesling april 2019

Ingen overraskelser: Kødannelsen gjelder for noen få produsenter og vinmarker

Men det finnes altså mye annet godt å plukke med seg enn Kellers G Max og en håndfull andre høyt prisete kultviner. For tysk riesling på høyt nivå er fortsatt gunstig priset.
01 April 2019 - 12:54

Det måtte jo bare komme. Med den enorme interessen og påfølgende eksplosive prisveksten på det åpne markedet for Kellers supercuvee G Max 2017, en av mest mytiske og kanskje også hypete tørre tyske rieslingene, følger flere etter.

2017-utgaven av G Max går for nesten 4000 kroner på spesialpolslippet, som vel er rekord for en tørr riesling på polet. De 24 flaskene kommer til å bli revet vekk, og noen hårtuster følger sikkert med i samme slengen. En ting er et det er superkonsentrert tørr riesling laget i bittesmå kvanta, men utsiktene til en virkelig god investering trigger nok manges våte drøm om en flaske av denne. 2016-utgaven tilbys nå for minst 16.000 kroner.

De andre som har kastet seg på kultrieslingbølgen er von Winning med sin Riesling Marmar Trocken 2016 som kommer fra de aller beste delene av Ungeheuer og i et antall av 700 flasker og tilbys det norske markedet for under tusenlappen. Det samme gjelder for Wagner-Stempels Riesling EMT Trocken Versteigerung 2017 som ifølge Wine-searcher er en gunstig pris, all den tid nettbutikker verden rundt starter på denne prisen.

Vinen som det finnes aller minst av er Bürklin-Wolf Forster Kirchenstück Riesling Grosses Gewächs 2016 - kun fire flasker - som hver koster 1278 kroner, og som dokumenterer hvilken heftig prisspiral denne Pfalz-cru-en er inne i. Ifølge Wine-searcher er 1460 laveste pris for denne vinen.

Her kan du se hva vinene kostet i tidligere årganger

Noen viner selges kun gjennom auksjoner - som Schätzels Norges-yndling Pettenthal - og noen auksjonsviner er med i dette slippet som ovennevnte EMT og Schäfer-Fröhlich Bockenauer Felseneck Unterm Brünnchen Riesling Feinherb Versteigerung 2015. Den får sine druer fra en liten parsell med svært gamle vinstokker i den strålende vinmarken Felseneck og bare det beste fatet som heller ikke gjæres helt, men stoppes ved rundt 12 gram restsukker som er på grensen til trocken.

Den er derfor en vin som lages i svært lite volum hvilket i seg selv er prisdrivende. Auksjoner bidrar ytterligere til å presse prisene oppover. De lave avlingene i 2017 gjør også sitt.

Men fortvil ikke. Schäfer-Fröhlichs vanlige Felseneck som finnes i bestillingsutvalget, er fortsatt i salg til normalpris

Og det gjelder de fleste tyske rieslinger som byr på veldig god valuta for pengene. Blant de 42 vinene jeg testet denne gangen er de aller beste kjøpene å finne hos Von Schubert med den tørre Maximin Grünhäuser Abtsberg Riesling Grosses Gewächs 2017 og de to halvtørre Maximin Grünhäuser Herrenberg kabinett 2017 og Maximin Grünhäuser Abtsberg Riesling Spätlese 2017.

Her finner du alle vinene som slippes i april

Dernest toppskårer Wittmann Westhofener Aulerde Riesling Grosses Gewächs 2017 samt Schätzel Niersteiner Ölberg Riesling Grosses Gewächs 2017 som altså ikke selges på auksjon. Jeg smakte Schätzel Hipping Grosses Gewächs i 2017-utgave og ble litt overrasket over at den ikke var med på listen. Men trøsten er at den kommer, og det er all grunn til å glede seg for den er dyrisk i god i Schätzel-stil.

Den er fortsatt lavere priset enn Keller Niersteiner Hipping Riesling Grosses Gewächs 2017 som også er i storform, men altså prisledende fra Rheinhessen.

Hva er så forskjellen på to supre årganger som 2017 og 2016, utover ja takk, begge deler? 2017 har gjennomgående høyere syrenivåer. Årsaken er at varmen i 2017 fikk sukkernivåene til å skyte i været og innhøstningen startet tidlig. Siden enkelte 2017-rieslinger har merkbare bittertoner som trenger tid på å integreres, kan det tyde på at druene enten hadde ujevn modning eller at de ble plukket for tidlig. Det har i så fall gitt lavere alkoholnivåer,  men vinene er ikke lettere av den grunn. 2016 som også var et år med lavere avlinger på grunn av frost, virket mer tilgjengelig da vinene ble lansert, hvilket skyldes at vekstsesongen var tilnærmet perfekt.

På de neste sidene finner du de 42 testete vinene etter poeng. Siden vinene ikke kan bestilles, er de i Apéritifs polliste merket med utsolgt

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.