Ukens drink

The Golden 2.0

Kan en drink uten alkohol smake like godt?

Det er fullt mulig å lage en velsmakende drink uten alkohol som heller ikke er for søt. Bare prøv denne oppskriften. Du får også et alkoholsvakt alternativ som fungerer veldig godt nå i januar.
Aase E. Jacobsen
05 Januar 2018 - 14:00

Lavalkoholdrinker med svak likør, øl eller vin som base, er trendy som bare det, men mange vil gjerne ha et alternativ helt uten alkohol, uten å måtte velge søt brus eller fruktjuice som også inneholder mye sukker. For å kompensere for fraværet av alkoholen trengs mye smak og ingredienser med høy viskositet som siruper.

Så selv om sirup høres søtt ut, blir sukkermengden i en drink som den du finner nedenfor bare litt over halvparten av brus/juice. Det er den tørre musserende alkoholfrie vinen som sørger for dette.

Sirupen lager du hjemme

Utvalget av høykvalitetssiruper er stort, og de du ikke finner i butikken, kan bestilles via nettet. Eller du kan lage sirupene selv. Det er faktisk veldig enkelt, men de trenger noen dager på å sette seg.

Slik lager du kaffesirup selv med Chris Grøtvedts oppskrift

Den største utfordringen når du skal lage et alkoholfritt alternativ er bitters som er nærmest uunnværlig i en god drink.

Lær mer om bitters

Alkohol, sødme, syre og bitterhet er grunnpilarene. Så når du fjerner to av de viktigste, begynner det å bli problematisk for å opprettholde balansen i smaken.

Se utvalget av bitters på polet

Alkohol er en veldig mye brukt ingrediens i en bitter siden den bidrar til å frigjøre de eteriske oljene i smaksstoffene. Jeg vet bare om en alkoholfri bitter, Stirrings Blood Orange Bitters, men den finnes ikke i Norge. Så siden bitters ikke finnes som alkoholfritt alternativ, må du gjøre deg opp en mening om du er med på denne logikken: to dæsjer bitters som tilsvarer 2 ml, vil aldri gi noe utslag i form av promille. For å komme opp i en alkoholmengde som gir utsalg, må du drikke 20 stykker. Og innen du har fått i deg alle disse vil mesteparten av alkoholen allerede være forbrent.

Lag også bitters selv

Bitters kan absolutt lages hjemme, men en god bitter inneholder svært ofte en uendelig lang rekke ingredienser. Om ikke jo flere ingredienser, jo bedre, så i alle fall jo bedre kvalitet, jo bedre resultat. Du må derfor være nøye med råvarene før du går i gang. Men det likefullt mulig, og det er vel verd å eksperimentere. Lag små mengder i starten, til du føler det sitter.

Se Chris Grøtvedts lettvinte oppskrift på sjokoladebitter her

Ukens drink som finnes i en versjon med og en uten alkohol, er inspirert av The Golden #1 som er kreert av Enzo Cangemi på baren Babbalucci i New York. Han bruker prosecco i sin drink, men siden prosecco har ganske mye restsukker, og både likøren og sirupen bidrar med sødme, anbefaler jeg heller en helt tørr musserende. Den alkoholfrie parallellen er en Richard Juhlin Blanc de blancs som har en restsødme tilsvarende extra brut.

Den er signert champagneeksperten Richard Juhlin og er et interessant alkoholfritt forsøk på å nærme seg ekte vare. I en drink som denne med smaksintense ingredienser bidrar den alkoholfrie vinen med bobler, syre og fruktighet.

Gå ikke glipp av ukens drink - bestill vårt gratis nyhetsbrev

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.