Mat
Unge kokker skal gi oss bedre veimat

Esso har i samarbeid med Arne Brimi og en rekke unge og nytenkende kokker satt i gang en dugnad for å bedre den utskjelte veimaten.
Aase E. Jacobsen
01 Oktober 2014 - 07:30

Prosjektet «På Nye Veier» har som mål å forbedre kvaliteten på norsk veimat. Unge rockekokker skal sammen med dyktige Esso-ansatte komme opp med nye, fristende og enkle retter og samtidig teste ut de beste bidragene fra det norske folk. Håpet er å samle spennende oppskrifter på god mat som passer langs veien. Mentor for lagene underveis er mesterkokk Arne Brimi.

Tre lag konkurrerer

– Langs norske veier preges det kulinariske tilbudet av mye pølser, og det er ikke nødvendigvis noe galt med det. Bare hos Esso selger vi 3,6 millioner pølser i året. Vi ønsker derimot å sette fokus på og oppgradere veimaten. Gjennom en åpen innovasjonsprosess, hvor alle med interesse for mat kan bidra med kreative ideer og forslag ønsker vi å komme frem til hvordan vi kan lage enda bedre veimat i Norge, forteller Sigurd Kristoffersen i Esso Norge.

For å teste ut bidragene er det satt opp tre konkurrerende lag som hver består av to unge kokker fra innovative restauranter som Smalhans, Hitchhiker og Lokk og to ansatte fra lokale bensinstasjoner rundt om i landet.

Kjærlighet til veimaten også

Lagene skal reise land og strand rundt og teste ut forslagene som kommer inn. Alle kan komme med sine beste oppskrifter, og de eneste kravene er at maten må være god, kunne spises med én hånd og lages på fire minutter.

– Jeg mener veimat også bør handle om noe såre enkelt, nemlig kjærlighet til mat. Man trenger ikke et stort budsjett eller utdanning i verdensklasse, alt du trenger er gode råvarer, for så å lage deilig, men enkel mat, mener Jan Robin Ektvedt, som er på kokkelandslaget og driver Hitchhiker i Mathallen i Oslo.

Under hele konkurransen vil alle kunne følge de tre lagene på sin ferd igjennom landet i serien som sendes på VGTV denne høsten.

Lagene som konkurrerer:
Laget Bart & Skank består av Dan Alexander Nypan (matblogger, Nord Nygata Bakeri), Tommi Bjørnsen (kokk, Smalhans), Hege Øyen (Esso Dampsaga, Steinkjer) og Charlotte Aronsen (Esso Råde).

Laget Black Rose består av Markus Storm Dalseg (souschef, Lokk), Jon Marius Sletten (souschef, Smalhans), Marita Irene Annfinnsen (Esso Havna) og Jorun Mathisen (Esso Kobbervikdalen).

Laget Beat of the Street består av Marita Falkevik (Esso Ryen), Linn Therese Olsen (Bryggekanten Restaurant, Mandal), Stian Sundal (Esso Ågotnes) og Jan Robin Ektvedt (kokkelandslaget og Hitchhiker).

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Ukens drink

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning