Brennevin
På dette slottet i Skåne lages verdens beste vodka

At svenskene lager vodka som hevder seg på det internasjonale markedet, er ikke noe nytt. Men med Purity vodka, som destilleres opp til 51 ganger, er konseptet premium vodka tatt så langt som det er mulig.
10 Mai 2022 - 08:25

Purity vodka har vunnet så mange medaljer siden de første forsøkene på 2000-tallet, at det begynner å bli vanskelig å holde tellingen; i fjor passerte de 230 gull og master vodka i International Wine & Spirit Competition.

Dette eventyret startet i 2009, men før det hadde finske Thomas Kuutanen jobbet med ideen et par tiår allerede. Hans bakgrunn var import av whisky og kunnskapen om kvalitetsdestillater fikk ham til å innse at det var et stort potensial for å lage vodka med helt unike smaksegenskaper.

– Han ville gå tilbake til slik vodka ble laget på 1600-tallet og utover, og så begynte han å sende inn sine destillater til ulike konkurranser. Fra 2005 begynte han å vinne stadig flere medaljer, og da skjønte han at han var på sporet av noe, forklarer Henrik Persson, som er salgssjef for Purity Vodka.

For å ta produktet til markedet, trengtes investeringer i utstyr, og han fikk snart med seg 10 investorer, deriblant Mikael Vetje, eieren av 1200-talls slottet Ellinge i Esløv i Skåne. Her var det plass til et destilleri og derfor lages vodkaen i såpass adelige omgivelser.

I dag har Thomas Kuutanen solgt seg ut, og selskapet eies av forlagsmannen Alf Tönnesson, med sønnen Mathias som adm.dir..

17, 34 og 51

Ingrediensene er økologisk dyrket, men ikke fra Sverige, derimot fra Danmark. – Vi har ikke funnet noen som kan levere lokalt dyrket økologisk hvete, derfor måtte vi gå til Danmark. Nå er jo Skåne tidligere dansk område, så råvarene er dermed forholdsvis kortreiste, sier Henrik Persson.

Til Purity brukes høsthvete (sås om høsten – også kalt vinterhvete), men ikke bare hvete, også vårbygg, omtrent 10 prosent, inngår i satsen.

Purity vodka med bær. Foto:

At Purity er økologisk, er viktig ifølge Henrik. – Det er fortsatt svært få vodkaer som er økologisk sertifisert, sier han.

De dypeste detaljene for den tradisjonsinspirerte destilleringsmetoden er hemmelige, men prinsippene er som følger:

Sentralt er en 600 liters kopperpanne. Når satsen av økologisk hvete og bygg er ferdiggjæret, fylles den i pannen. Under denne er det et vannbad som holder 60-70 grader. Dermed varmes satsen opp forsiktig, og den resulterende alkoholen fordamper veldig sakte over i to kolonner med åtte kamre hver. Siden hvert kammer har tre ulike trinn for dampstrømmen, åpner det opp for 65.500 ulike muligheter til å regulere fordampingen. Dette sørger i sin tur for at bare den aller reneste alkoholen kommer videre. Dermed kan man si at en runde her tilsvarer 17 destillasjoner, derav navnet på Puritys basisvodka. 34 og 51 som er de to andre, betyr altså at vodkaen har gått gjennom prosessen henholdsvis to og tre ganger.

Purity 34 var den de startet med. 17 kom til for å ha et rimeligere alternativ, også fordi det var vanskelig å kommunisere hva tallet 34 stod for, ifølge Henrik. – Med 17, og nå også 51 føler vi at vi ved å bruke whiskyterminologien har fått denne aksepten, mener han og legger til:

- Vi ble likevel overrasket over at vi faktisk selger mer av begge de dyreste utgavene. Årsaken er nok at prisforskjellen er forholdsvis liten i Norge, og ikke minst at 34 er i basissortimentet på Systembolaget.

17 er cocktailvodkaen av de tre, mens 34 er den som passer best som dry martini, og 51 bør absolutt nytes alene. Enten straight eller on the rocks.

Lager også smaksatt vodka

Mens 17 er fruktig og syrlig med god skarphet og fint kornpreg, er 34 mykere og litt fetere med veldig lang ettersmak med innslag av krydder og lakris. 51 på sin side er mineralsk med mye karakter, ganske så kompleks og med stor intensitet og lang varm finish. En sjeldent god vodka som faktisk vokser med en stor kvalitets-isbit oppi glasset.

RosemaryHound-korr.jpg
Foto:

Til å redusere fra 96 til 40 prosent brukes vann fra Kinnekulle-kilden som ligger ved Vänern. Purity lager i dag 300.000 flasker årlig. 20.000 av disse selges i Sverige, så Purity er mikroskopisk sammenlignet med andre svenske vodkaer. Hver flaske er nummerert og flaskedesignen er inspirert av isbreer (som det er lite av i Skåne) og krystall.

USA ble fra dag én pekt ut som satsingsområde, all den tid det er det største markedet for vodka, etter Russland som har en hovedvekt av rimeligere vodka. 80 prosent av volum går nå til USA, resten er Sverige samt et tjuetalls andre land. Norge derimot ble et nytt marked for Purity først i 2019.

Vodkamarkedet har møtt veggen i lys av ginens eksplosive suksess, men det er først og fremst standardvodkaer som har nedgang, premiummarkedet hvor Purity er, vokser på verdensbasis. Likevel er oppmerksomheten liten til sammenligning, og hos Purity håper man at det nå kommer til å endre seg.

Derfor har Purity utvidet satsingsområdet til andre typer brennevin. Sist høst lanserte de Purity Spritz Mediterranean Citrus – en smakstilsatt vodka på 30 prosent. Den har 34-vodkaen som basis og inkluderer appelsin, bergamott, grapefrukt og urter.

På Systembolaget lanseres det snart en gin - Nordic Dry Organic Gin - som får smak av einerbær, timian og basilikum. I tillegg finnes en Nordic Navy Strength Gin på 57,1 prosent med smak av tyttebær og blåbær. Samt den mer tradisjonelle Nordic Old Tom Gin. Felles for alle er at samtlige ingredienser er økologiske.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske