Wine Makers Dinner 1. juli i Oslo

Winemakers Dinner: En helaften med spansk eleganse og heftige smaker på Bon Lio

Det blir høy puls når Bon Lios kreative og smaksintense kjøkken utfordres av energisk vin fra Catalonia. Dette ligger an til å bli sommerens kulinariske høydepunkt.
12 April 2020 - 12:20

Det blir en svært spennende aften når spanske Cosmic Vinyaters inntar Bon Lio denne sommerkvelden i juli. Kjøkkensjef Cato Pedersen Wara har kreert en leken og velsmakende meny til dette unge og attraktive vinhusets fantastiske viner.

Cosmic Vinyaters produserer økologiske og naturlige viner i Emporda og Penedes. Vinmakeren bak er unge Salvador «Salva» Batlle. Salva  produserte sin første vin allerede som 16-åring  fra foreldrenes vinmark i Penedes. I 2013 kjøpte han et lite forlatt vineri med tilhørende leilighet i Emporda, og har gradvis økt sin produksjon her med ett sterkt fokus på lokale druer.

I dag har Salva overtatt flere gamle vinmarker i området etter å ha blitt tilbudt dem av lokale vinbønder, og han replanter også mye carignan blanc med tanke på fremtidige generasjoner. De siste årene har Salva også podet lokale druer vekk fra de internasjonale druesortene plantet på 80-tallet.

Salva produserer vin basert på en filosofi om å ta vare på vinstokkene og integriteten til druene. Han lager kun viner av én druesort, med minst mulig inngripen og med høyest mulig respekt for druens naturlige og energiske opprinnelse. Dette har resultert i svært friske, delikate og elegante viner. Dette er en av grunnene til at Cosmic Vinyetars er valgt ut av en av verdens beste restauranter, El Celler de Can Roca, som ligger i området.

Restaurant Bon Lio.

Bon Lio har høstet lovord, og er blant annet nevnt i Michelinguiden, etter at restauranten i fjor flyttet sitt lille krypinn på Fredensborg til nye større lokaler i Millsgården på Grünerløkka. Kjøkkensjef på Bon Lio, Cato Pedersen Wara,  og hans team har kreert en svært så innbydende meny  til denne smakfulle aftenen. Her møter sommerens norske råvarer spennende spanske smaker på både tallerken og i glasset. Velkommen til en kveld der spansk eleganse står i fokus.

Her kan du lese mer om Bon Lio

Kveldens meny. Endringer kan forekomme.

Covid-19

Våre gjesters helse og sikkerhet er øverst på vår prioriteringsliste, og vi ønsker at du skal føle deg trygg på våre kurs. Vi følger gode rutiner for smittevern etter reglene staten har gitt. Det vil derfor bli noen endringer fra slik våre kurs er blitt gjennomført tidligere. Alle grupper vil sitte med 1 meters avstand mellom hver gjest. Du får kun sitte sammen med dem du har bestilt med. Det vil også bli lagt opp en bordplan, og alle gjester vil få tildelt sitteplasser på forhånd. Derfor er det viktig at de du vil sitte med bestiller sammen.

Husk at du som medlem får rabatt på denne middag. Du blir medlem her.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribs kan være på tallerkenen etter 20 minutter om du velger denne hurtigløsningen. fornøyd.

Denne meksikanske espressodrinken er veldig enkel, men ikke mindre effektfull av den grunn
Ukens drink

Det eneste som trengs er en dobbel espresso og lik mengde av den spanske likøren Licor 43.

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai