Bringebærsuksess
Foto: Bent Raanes

Bringebærsuksess

Denne terten blir en suksess enten det er til barnas bursdag eller ved siden av en god kopp kaffe.

Fremgangsmåte

Nøttebunn:
Sett ovnen på 180 grader.

Hakk mandler og mel fint i en foodprosessor.

Pisk eggehviter og halvparten av sukkeret stivt. Ha så i resten av sukkeret og pisk dette til du får en glatt og skinnende marengs.

Vend forsiktig mandelblandingen i marengsen. Hell røren i en 25 cms rund form, og la bunnen steke i 20-30 minutter.

Avkjøl bunnen.

Eggekrem:
Ha eggeplommer, kremfløte, sukker og vaniljestang (vaniljesukker) i en kjele. Varm opp dette ved medium varme til sukkeret løses opp. Forhøy varmen noe og rør godt i kremen mens den blir stadig tykkere. Når kremen kommer opp mot 80 grader, begynner den å tykne. Pass på å røre godt slik at den ikke klumper seg eller brenner seg.

Når kremen koker, rører du godt i et halvt minutt og tar kjelen av varmen.

Ha kremen i en skål og dekk til med plastfolie slik at overflaten ikke tørker.

Sett kaldt. Gjerne natten over.

Pisk smør hvitt. Ha i den tykke avkjølte eggekremen og pisk dette sammen. Ikke overpisk da kan kremen bli kornete. Kremen skal være fløyelsmyk og glatt i konsistens. Den smelter på tungen.

Servering:
Ha kremen over kakebunnen og sett kaken kjølig. Før servering legger du bringebær på.

TIPS: Hvis du ser at kremen skiller seg etter du har blandet eggekremen i smøret, stopp piskingen og ha kremen i en ildfast lav form og sett denne i fryseren i noen minutter. Når den kommer ut, bruker du stavmikser på den og du får antakeligvis reddet din krem.

TIPS2: Er du nybegynner men har likevel lyst til å prøve deg på en eggekrem? Da skal du vite at tykkbunnete kjeler gir en bedre kontroll på varmen enn kjeler med tynn bunn.

Her finner du oppskrifter på flere deilige terter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Her får du svært så praktiske kokketips

Få ukens kake som nyhetsbrev

Sendt inn av Anne Brith Davidsen (tekst og foto)

Drikke som passer til denne oppskriften

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.