Kesammousse med eplegelé og safranis

Sitronsyre

Fremgangsmåte

Kesammousse:
Bløtlegg gelantinen i litt kaldt vann, smelt denne sammen med litt kesam og sukkeret. Bland i resten av kesamen og vend inn den stivpiskede fløten. Hell smeten i en form.

Eplegelé:
Kok opp juice og agar agar (stivelsesmiddel), rør inn bløtlagt gelatin. Hell blandingen i former.

Safranert kesamis:
Kok opp melk, fløte og kesam. Ha litt av den varme melkeblandingen over eggeplommene slik at de blir temperert. Ha så i resten av melkeblandingen. Rør inn glykose, trimoline, melkepulver, safran og stabilisator. Varm smeten opp igjen til 45 grader C. Sil blandingen, avkjøl og frys ned.

Eplesorbet:
Skrell og finhakk eplene. Kok opp vann, sitronsaft, sukker og glykose, ha i eplene og kok alt mørt. Kjør blandingen i en termomikser/blender til glatt konsistens før den siles. Kjør blandingen i en sorbetmaskin.

Eplecoulis:
Kutt terninger av eple og ha de i sitronvann. Reduser eplepuré og tilsett litt fersk eplejuice. Oppbevares kaldt.

Brødpuddingfondant:
Kok opp melk og fløte med finhakket basilikum, sil blandingen og avkjøl litt. Ha eggene i en termomikser, ha i litt av den varme melkeblandingen og begynn å blande smeten mens du sper med litt og litt varm melk. Kjøres i 2 minutter før blandingen siles. Kle en gastroform med bakepapir og litt formfett. Kutt loffen i tynne skiver og legg den i formen, strø finhakket basilikum over. Hell over litt av fondantsmeten slik at den trekker inn i brødet. Legg så et nytt lag med loff over og hell over mer smet. Dekk puddingen med aluminiumsfolie og stek den ved 120 grader i 45 minutter.

Sitrusnougatine:
Varm sukkerfondant og glykose til 100 grader, ha i isomat og kok opp til 160 grader. Hell blandingen over på en silikonmatte, og la den avkjøles. Kjør blandingen i en kreftig blender til et fint pulver, ha i 1 gram malt kanel og smak til med sansho og sitronsyre. Sikt blandingen over på en silikonmatte og bak den ved 160 grader i 3 - 5 minutter. Ta ut nougatinen og dra den til ønsket form rett etter at den er tatt ut.

Skjær til like former av brødfondanten, eplegeleen og kesammoussen . Anrett fondanten i bunn, så eplegeléen og til slutt moussen. Dandér med nougatinen på toppen. Legg et speil av eplecoulis og legg en quenell av eplesorbeten og safranisen oppå

Sendt inn av Tina Marie Dingsøyrvik, Bagatelle

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Torskemiddagen blir vårlig grønn og full av smak med denne oppskriften

Torskemiddagen blir vårlig grønn og full av smak med denne oppskriften

Retten klarer seg utmerket godt med bare torsk og salsa verde. Men kjører du løpet helt ut, blir du rikelig belønnet.

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet
Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.