Hjemmelaget leverpostei
Apéritif

Hjemmelaget leverpostei

Leverpostei lager du selv enten du vil ha den som danskene eller som den lages i Italia. Her får du oppskriftene på begge deler. Også den klassiske.

Fremgangsmåte

1. Basis:
    Rens lever for hinner og årer og skjær i store biter. Kutt kjøtt, flesk og løk grovt. Ha alt i food processoren og kjør til en jevn finmalt masse.
  2.  Hvit saus:
    Smelt smøret. Rør inn hvetemel og spe med melk. La småkoke et par minutter. Pisk inn potetmelet og sett til avkjøling. Pisk deretter inn eggene.
  3. Bland det malte kjøttet og sausen veldig godt. Tilsett krydderblanding etter smak.
  4. Krydderblanding til klassisk dansk leverpostei:
    Finhakk ansjosen og bland med de øvrige krydderne. Ha dette i leverposteirøren.
  5. Krydderblanding til italienskinspirert leverpostei:
    Bland alle ingrediensene og tilsett leverposteirøren.
  6. Før du tilsetter saltet i krydderblandingen, og i hvert fall hvis du er følsom overfor salt enten den ene eller andre veien, kan det lønne seg å steke liten prøvekake i steikepanna for å sjekke smaken.
  7. Fordel leverposteirøren i to brødformer. Stek i vannbad (fyll en større form med vann og sett brødformene oppi) ved 180 grader i 55 minutter. La stå i formene i minst 10 minutter før du skjærer leverposteien opp i skiver à 1 cm.
  8. Server de lune danske leverposteiskivene med sprøstekt bacon, syltet borretaneløk, potetsalat eller pannestekte poteter samt surdeigsrugbrød.
  9. De italienske skivene passer best sammen med ristet brød, en tomatsalat og balsamicosirup.
  10. Syltet borretaneløk:
    La løken småkoke i laken i ca. 25 minutter til den er mør. Ta den ut og kok inn laken til ca ½ dl gjenstår. Hell over løken.
  11. Balsamicosirup:
    Kok til mindre enn en fjerdedel gjenstår. Brukes mest til pynt, uansett i små mengder da den er både syrlig og søt.
  12. Resten av leverposteien deles opp i passe biter og fryses i påvente av julens late frokoster og koldtbord. Husk at dette er en veldig fin julegave som alltid vekker begeistring.
  13. Hvis du venter til like oppunder jul med å lage leverposteien, kan du pynte den med aspic. Kjøp mørk buljonggelé i pose. Følg anvisningen på pakken.
  14. Legg først et tynt lag halvstivnet aspic på posteiens overflate og fordel deretter pynten oppå.
  15. Hell til slutt resten av aspicen på toppen og glatt ut med en oppvarmet kniv eller stekespade.

Her finner du mange oppskrifter med leverpostei

Og her finner du flere oppskrifter med pate og postei

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Det er takket være den fantastiske 2019-årgangen som har gitt en vin som vil utvikle seg videre i minst 10-12 år.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Guide
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.