Pochert ishavsrøye på crispy blomkålterte, toppet med skogsoppduxelline og lardo,potetgnocchi og potet- og steinsoppskum
Gunn Beate Helgås, Solvolds

Fremgangsmåte

Pochert ishavsrøye toppet med soppduxelline og lardo:
Ishavsrøyene fileteres, deles i 12 porsjoner og krydres med frisk finhakket koriander, salt og pepper. Kantarellene, sjampinjong, sjalottløk og hvitløk kuttes i biter. Sjalottløken freses i olje sammen med soppen, tilsett smør mot slutten sammen med persillen, salt og pepper.

Damp ishavsrøyene i stekeovnen ved 200 grader i ca.7 minutter. Stek lardo eller flesk i biter sprøtt og gyllent. Ta av skinnet på ishavsrøyene og topp porsjonene med soppduxelline og lardoen.

Blomkålkrem:
Rens blomkålen og ta av 12 pene små buketter. Kok resten av blomkålen mør. Sil av vannet.
Kjør blomkålen i blender sammen med smør og ost til den er glatt. Smak til med salt. Forvell blomkålbuketter.

Potetgnocchi:

Kok mandelpotetene møre. Sil av vannet og la de stå og dampe en stund før de blir presset gjennom en potet presse. Bland inn de to eggeplommene og fortsett med durumhveten til deigen er passe fast. Lag små potetkuler og forvell disse i lettsaltet vann. Ved servering blir potetgnocchien sprøstekt sammen med blomkålbukettene i smør.

Potet-steinsopp skum:
Kok mandelpotetene og steinsoppen i kyllingkraften til de er møre. Kjør hele massen med stavmikser og tilsett melk og fløte, kok videre og smak til med salt og pepper. Skummes opp ved servering.

Bruschetta;
Skjær brødet i 2 mm tynne skiver, og skjær så skivene i rektangler av 4 ganger 8 cm. Skivene stekes under press med olivenolje, ved 175 grader i ca 7 min.

Sendt inn av Gunn Beate Helgås, Solvolds

Drikke som passer til denne oppskriften

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.