Årets første vindråper

Kombiner muligheten til å smake årets blodferske vin med å lage en tre- eller fireretters meny som nytes sammen med beaujolais fra så vel årets avling som mer vellagrete saker.
17 November 2004 - 02:01

Nå kan du gratis få Ukens vin som e-post. Se lenger ned for mer informasjon.

Aase JacobsenFoto: Eva Brænd

Selv om årets første franske vindråper, bedre kjent som beaujolais nouveau, ikke skal nytes før etter midnatt til den tredje torsdag i november, er det innlysende at det må tyvsmakes for å kunne formidle smaken av disse dråpene til aperitif.no sine lesere før sperrefristen. Og det skal også innrømmes at selv om mange mener at luften forlengst er gått ut av beaujolais noveau-ballongen, så er forventingene fortsatt store.

Slank saftig og frisk
For den vininteresserte gir beaujolais nouveau den første pekepinn på hvordan vinhøsten i denne delen av Frankrike har forløpt. Og selv om Beaujolais er et lite område, ligger det svært nær Burgund, både geografisk og klimatisk, og som sådan er det verd oppmerksomhet. En blodfersk vin er nemlig svært ærlig. Det er ingen ting som kan skjule eventuelle feil, til det er fremstillingen altfor kort. I en så ung vin kan du lete etter spor etter varme, kulde og regn. Nå er det imidlertid lett å bli lurt, spesielt siden de seriøse vinprodusentene i dag sorterer til dels kraftig hvis vekstsesongen har vært så regnfull at råte sprer seg i vinmarkene. Og glade kan vi være for det. Men mangel på sol gir seg utslag i at syrene blir mer tydelig i munnen siden sukkerutviklingen i druene blir noe hemmet.

Akkurat slik ble situasjonen i 2004, og det gjør at årets nye beaujolais'er er diametralt forskjellige fra fjorårets da den mye omtalte tropeheten sørget for en atypisk men imponerende konsentrert årgang. Heldigvis hadde jeg tatt vare på en beaujolais nouveau 2003, fra Trénel Fils, produsenten som i Norge konkurrerer med Duboeuf om beaujolais-tronen. Og forskjellen er slående. Mens 2003 er dyp i fargen, er 2004 strålende rubinrød. 2003 dufter av søte mørke og røde bær. 2004 er langt mer klassisk i aromabildet med intenst parfymert duft av røde bær, tropisk frukt og snev av banan. I munnen er fjorårets versjon rund og sødmefylt med de samme aromaene som i duften. 2004 er svært saftig og frisk, slank med masse friske røde bær samt snev av banan i ettersmaken.

Tre eller fire retter
Mens fjorårets utgave da den ble lansert kunne nytes alene på grunn av den forførende sødmen, bør årets få mat ved siden av, men siden det er en beaujolais må den ikke være for kraftig. En morsom og velsmakende vri er å servere en beaujolais-meny som eksempelvis starter med en enkel skalldyrrett som krabbe med majones og Trénel Beaujolais Nouveau 2014 (41551), deretter lyst kjøtt, gjerne servert kaldt, som vitello tonnato (kalvesteik med tunfisksaus) og Trénel Beaujolais-Villages Nouveau 2014 (47959) som er en litt mer seriøs versjon av nouveau, laget av druer fra et mer begrenset område. Hovedretten blir en torskerett som får følge av Trénel Cuvée Rochebonne 2013 (33241) som er en veldig god og prisgunstig "vellagret" beaujolais.

Hvis du er klar for enda mer, kan du velge en superbeaujolais til osten, Trénel Moulin À Vent 2007 (45417), er en av de 10 såkalte cru'ene i Beaujolais, og den som har det største lagringspotensialet. 2001 er perfekt moden nå og nydelig til så vel faste oster som Tomme og Comté som lett modne (men ikke overmodne) hvitmuggoster (brie, camembert, pont l'eveque) etc.

FIXME: Link format not implemented: <link ANCHOR_NAME="BN-2004">Disse polutsalgene fører de omtalte beaujolais nouveau'er (klikk for oversikt)

Bestill Ukens vin med en gang
Ønsker du å bestille Ukens vin trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.
Dersom du ønsker å bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Ukens vin på mobilen - som MMS og SMS
Står du på Polet og ikke husker hva Ukens vin heter, kan du få det som SMS eller MMS-tekstmelding på mobiltelefonen din.

w MMS:
Skriv Ukens og send til 2004.
Du mottar deretter Ukens vin - med bilde og fyldig tekst - hver tirsdag.
Tjenesten koster 5 kroner pr. mottatt melding.
Vil du stoppe tjenesten, skriver du Ukens stop og sender til 2004.

w SMS:
Skriv varsle ukensvin og send til 1986. Du får Ukens vin sendt som kortfattet tekstmelding til din mobiltelefon hver uke.
Hvis du på et senere tidspunkt ønsker å avslutte abonnementet, sender du kodeordet: Stopp ukensvin til 1986.
Pris for tjenesten er kroner 5 pr. mottatt melding.

Bestille SMS kun én gang: Skriv ukensvin (i ett ord) og send til 1986. Etter noen sekunder får du Ukens vin på displayet.

Ukens vin som e-post er en ny spennende tjeneste fra aperitif.no, og selvfølgelig gratis. Hver tirsdag, altså én dag før alle andre kan lese om den, får du som abonnerer på Ukens vin en e-post rett i postkassen din. Alle andre kan først lese om Ukens vin på onsdag. Det gir deg et forsprang når du vil kjøpe en av godbitene, samtidig som du rekker å bestille dem til helgen.

Benytt påmeldingsfeltet nedenfor for å melde deg på Ukens vin:

Her finner du to av Trénels Beaujolais:

Utsalgssted:

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.