Baronens provokasjon

Franske vintradisjoner har det felles med humor at de er ikke til å spøke med. Det opplevde baron Patrick de Ladoucette da han lanserte Albert Pic 1er, en blanding av de 10 beste premier cru vinmarkene i Chablis.
15 Juli 1999 - 18:47

En stor chablis skal etter tradisjonen være fra én enkeltvinmark og ikke en krysning på tvers av klassifiseringene. Dermed basta. At baronen kalte opp chablisen etter appellasjonens aller første vinbonde, Albert Pic, var med på å understreke overtrampets alvor. Baron de Ladoucette på sin side kaller den et monument over skaperen av chablis.

Ikke bare Loire
I 1984 entret Ladoucette-familien Chablis etter å ha skapt seg et solid omdømme i Loire gjennom Comte Lafond i Sancerre og Château du Nozet i Pouilly-Fumé. Første stasjon var oppkjøpet av Régnard som er en tradisjonsrik chablisprodusent med røtter tilbake til 1860. Året etter kjøpte baronen vingården Albert Pic som altså er eldst i området og som siden 1938 har fått sine viner laget hos Régnard.

Det er ingen tvil om at supercuvéen fra Pouilly-Fumé, Baron de L, er modellen for både Pic 1er og for Grand Régnard, en annen nyskapning innen chablis. -I Loire-dalen er det imidlertid ingen klassifisering av åssiden, derfor kunne vi gjøre hva vi ville uten trøbbel, påpeker de Ladoucette og fortsetter: -Hierarkiet i Chablis skal man ikke provosere selv om andre må ha tenkt samme tanke som oss; nemlig at du oppnår en større kompleksitet ved å blande vin fra forskjellige jordsmonn.

Pic 1er lages kun i det beste årene som 1985, 1986, 1988 og 1989. Siden vinene lagres i minst 5-6 år før de sendes ut på markedet, har de Ladoucette våren 1999 ennå ikke kunngjort hvilke av dette tiårets årganger som skal lanseres som Pic1er. Aner vi en årtusencuvée i form av 90- eller 95-årgangen?

Tradisjonsrik flaske
De Ladoucette har valgt å klassifisere Grand Régnard som vanlig Chablis til tross for at druene kommer fra mange av Chablis beste vinmarker. På samme måte som Pic 1er er Grand Régnard laget av druer fra gamle vinstokker (vieilles vignes). Det som skiller Grand Régnard fra andre tilsvarende chabliser er flasken. Idéen hentet de Ladoucette fra et maleri fra 1800-tallet, "Dîner aux huîtres", hvor en tykkmaget flaske troner på bordet. Slik så nemlig chablisflaskene ut for snart to hundre år siden. Også Pic 1er er visuelt utradisjonell til en chablis å være med sin champagnelignende flaskeform.

Begge to gir god valuta for pengene med Pic 1er noe over Grand Régnard både i pris og kvalitet. Med vinmarker i samtlige sju grand cru'er og i fem premier cru'er sier det seg selv at spesialcuvéene bare er en liten andel av de Ladoucettes chablisengasjement. Primærmålet for alle baronens viner er at de skal fungere med mat. I Frankrike er 95 prosent av salget til restauranter. Det ville være utenkelig å se bort fra det forholdet, understreker han og fortsetter kategorisk: -Derfor er fatlagring av chablis helt unødvendig. Jeg interesserer meg derfor heller ikke for diskusjonen for og mot bruk av fat under vinifikasjonen.

På samme måte som sauvignon blanc og chenin blanc i Loire, et engasjement av nyere dato for de Ladoucette, får ikke chardonnay i Chablis noen ekstra sminke utover det naturen har gitt den. De Ladoucette ønsker heller ikke å få frem for mye fruktighet i sine chabliser og lar oppholdet på bunnfallet bli kortest mulig, kun et par måneder i motsetning til et halvt år eller mer for sauvignon blanc hvor friskheten har førsteprioritet. -Jeg følger seks forskjellige vinfilosofier; én for hver eiendom, og ønsker ikke at det skal være noen slektsbånd mellom husene, poengterer han.

Tilbake til røttene
Inntredenen i Chablis var for øvrig et resultat av en retur til røttene og kanskje familiens mangeårige drøm. Før Ladoucettene gjorde suksess innen bank, for to hundre år siden, var de godseiere og vinprodusenter med virksomhet innen det som er appellasjonen Fleurie i dag, i Beaujolais, sør for Burgund. En helt annen drue selvsagt, men siden Chablis gjennom så mange hundre år har hatt en høy status i Frankrike er dette ikke grunnløs gjetting. Eiendommene i Beaujolais ble solgt under depresjonen på 30-tallet. Patrick de Ladoucette er helt ute av bank og for fullt tilbake i vinproduksjon.

Familien var dynamisk allerede på 1700-tallet, for den hadde to eksportfirmaer, hvorav ett i Nantes i Loire. Og slik ble Ladoucettene vinprodusenter også her. Først og fremst av bekvemmelighetshensyn fordi eiendommene lå strategisk til i forhold til den viktige Loire-elven. I senere tid har det vist seg at lokaliseringen var gunstig også kvalitetsmessig, for vinmarkene gir druer av utmerket kvalitet.

Lagringsdyktig
Baron de L er Loire-dalens mest berømte luksuscuvée. Og Château du Nozet i Pouilly-Fumé er et ualminnelig vakkert slott. Druene kommer fra vinmarkene som omkranser slottet. Også her er det gamle vinstokker det er snakk om, med en alder på 30-44 år. Vinen lages kun i de beste årgangene. Mannen som har gitt navn til vinen kan garantere at den første utgaven, fra 1973, fortsatt er ungdommelig og frisk. Etter å ha smakt årgangene 1986, 1990 og 1992 gir vi ham rett i at Baron de L er en lagringsdyktig vin. Spesielt i de magrere år som 1986, 1992 og 1994 er den en elegant vin. I svært rike år som 1990, og muligens 1996, blir fruktigheten lett for stor og overdøver mineralskheten. Resultatet er at vinen lett oppleves som voldsom. Og elegansen forsvinner. Hvilket nettopp er varemerket til sauvignon blanc fra Loire.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske