Bedre uten kunst

Velger du en vin for etikettens skyld, har du ingen garantier for at innholdet følger opp. Hvis produktet er viktigere enn utseendet, lønner det seg å fire på kravene til det siste. Vi har prøvd begge deler.
08 November 2001 - 11:00

Såkalte kunstnerviner er det gått inflasjon i, og som regel er etiketten mer interessant enn kvaliteten på vinen. Årets kunstnervin i serien som er en videreføring av den Vinmonopolet engang startet, er en typisk såkalt petit château-vin  fra Bordeaux (Médoc AOC). Ch. Chancelade 1999 Kunstnervin 2001 (33742) er vesentlig mer vellykket enn fjorårets kunstnervin som definitivt ikke er noe lagringsobjekt. Det er for så vidt ikke årets utgave heller selv om den har et større potensial enn forgjengeren. Det virker imidlertid som mange ikke klarer å skille mellom samleobjekt og lagringsobjekt. For kunstnervinene er ikke noe for kjelleren. De lagringsforhold som er optimale for en vin er som regel ikke gunstige for en etikett. Så kunstnerviner kan du trygt sette på hylla i stua, forutsatt at du ikke har tenkt å drikke vinen senere.

Årets kunstnervin er fin å drikke nå, og i løpet av de nærmeste to årene. I øyeblikket er den kanskje ikke så veldig innsmigrende, men det vil nok endre seg innen et års tid. For den har godsaker på lur under de fortsatt unge men likevel klassiske aromaene av sedertre, solbær og friske skogsbær. Den er saftig i en litt kjølig stil med fine tanniner i slutten. Hvis du velger å nyte innholdet nå, er den en god match til retter med lam eller okse.

Ansvarlig for etiketten denne gangen er den finskfødte kunstneren Irma Salo Jæger som er innkjøpt av de fleste muséer og samlinger i Norge. Antall flasker er i år 19.764.

Men prioriterer du innholdet, og i tillegg legger på to tiere, gir gjengangeren Ch. Coufran 2000 (34637) langt større vinglede til tross for et lite prangende utseende. Dette slottet har levert stødig kvalitet så lenge det har vært på markedet i Norge, og det er noen tiår. Mange har sikkert liggende en og annen støvete flaske av tidligere årganger, og den lagrer forbausende godt til å være en litt atypisk Haut-Médoc. Hoveddruen er nemlig merlot (85 prosent) og det er spesielt her i cabernet-land.

1996 var svært vellykket i denne delen av Bordeaux, og den tidlig modne merlot er ansvarlig for at denne utgaven av Coufran er et skikkelig sjarmtroll. Men ikke uten eleganse for til tross for at det er mye av alt i så vel duft som smak er alt nøye avstemt. Aromabildet er konsentrert med jordsmonn, kaffe, modne skogsbær og solbær. Smaken følger godt opp med flott stofflighet og fine tanniner. Ettersmaken er deilig med mokka og mørk sjokolade. Prøv den til forseggjorte retter med vilt, lam eller indrefilet av okse.

Bestill vinen med en gang
Ønsker du å bestille Ukens vin trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen. flaske_id(2468 ) eller Ch. Chancelade 1999 Kunstnervin 2001 (33742). Dersom du ønsker å bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Ukens vin på mobilen
Står du på Polet og ikke husker hva Ukens vin heter, kan du få det på tekstmelding på mobiltelefonen din. I samarbeid med Cellus AS tilbyr Apéritif deg det.

Slik gjør du:
1. Skriv: ukensvin (i ett ord)
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Etter sekunder får du Ukens vin på displayet.

Få Ukens vin fast tilsendt
1. Skriv: varsle ukensvin
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Du får Ukens vin sendt til din mobiltelefon hver uke. Hvis du på et senere tidspunkt ønsker å avslutte abonnementet, sender du kodeordet: Stopp ukensvin til 1986.
Pris for tjenesten er kr 5, - pr mottatte melding.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet
Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl