Blomstrende ny vin

Damedrikk sier noen, altfor ung og umoden sier andre. Mens atter andre benytter den tredje torsdagen i november til å gå på café og leke at de er i Paris mens de nipper til den klare røde væsken og nynner til Edith Piaf.
15 November 2000 - 21:51

Det er selvsagt Beaujolais Nouveau vi snakker om og datoen er den 16. november. Og for de som ikke har lang nok fartstid som vindrikkere kan vi kort repetere historien som startet som en lokal markering med offisiell status i 1951. Hjernen bak det hele er Georges Duboeuf, også kalt kongen av Beaujolais.

Han introduserte det som en markedsføringsgimmick for en vinproduserende region med et profileringsproblem. Så effektivt at på åttitallet gikk en hel verden (altså den vestlige) fra USA i Vest til Japan i øst mann av huse for å kjempe til seg et glass av årets vin. Som dessverre ofte var av svært varierende kvalitet. Nouveau-sirkuset som på den tiden representerte mer enn 60 prosent av all beaujolais produsert, kulminerte for ti år siden.

Og etter det er den nye vin blitt voksen. I den forstand at kvaliteten er kraftig forbedret. Etter å ha smakt 2000-versjonen er konklusjonen at denne positive utviklingen fortsetter. År 2000 er et svært godt beaujolaisår med den tidligste innhøstningsstart på 30 år. Perfekt modne druer med gode syrer og tanniner, heter det i den offisielle beskrivelsen av årgangen. Et forhold som er positivt både for den unge vin som trenger mye frukt og syre og vanlig beaujolais som skal ligge litt lenger.

Forskjellen mellom vanlig beaujolais og nouveau er tiden mosten tilbringer sammen med skallene og hvor lenge vinen hviler i tanken etter gjæringen. Vanlig beaujolais er klar for flasketapping henimot juletider, mens nouveau tappes i begynnelsen av november. Og siden innhøstningen startet så tidlig i år, har også vinen fått noe lenger tid på å modnes enn i et normalår.

Nouveau lages kun innen appellasjonene Beaujolais og Beaujolais-Villages som dekker tre firedeler av beaujolaisproduksjonen. Vin fra

Beaujolais'' 10 beste landsbyer trenger mer tid før den legges ut for salg. Noen mener at beaujolais nouveau ikke skal drikkes etter januar mens atter andre hevder det motsatte.

Som den franske avisen Libération som anbefaler å la den nye vinen ligge til februar neste år! I en artikkel fortelles det om den store flåten av fly som sørger for at 65 millioner flasker nouveau distribueres til alle verdens hjørner. Og stiller et betimelig spørsmål: Er ikke all denne skumpingen uheldig for den unge og litt skjøre vinen? Det er nemlig noe som heter reisesyke. En vinflaske skal helst hvile etter å ha vært på tur, faktisk selv om det bare er snakk om turen fra polet og til kjøkkenbenken.

Negocianten Trenel som kjøper druene til sine to nouveauviner kan skilte med utpreget sjarmerende viner i år. Mens fjorårets utgave var kraftig og utypisk nouveau, er årets ultrafruktige og innsmigrende med stor saftighet. Særlig den vanlige Beaujolais Nouveau 2000 (varenr. 45182, kr 97,50) som byr på jordbær og kirsebær og med innslag av tropisk frukt i smaken. En fin og lett bitterhet i finishen gjør at den sitter ganske bra i munnen og faktisk er fin til mat. Til fisk er den super, men også til salt mat som skinke eller spekepølse.

Beaujolais-Villages Nouveau 2000 (varenr. 45183, kr 99,50) er rundere og har mer mørke skogsbær i tillegg til kirsebær som fruktelement samtidig som den har mer sødme. Den krever litt mer krydder i matfølget, gjerne med asiatisk inspirasjon. Men for de fleste er nouveau først og fremst en vin som drikkes alene, eller kanskje med en ostebit til for å få litt franske følelser. Nouveau er så fruktig og sødmefylt at selv blåmuggoster går til.

NB Beaujolais nouveau skal serveres godt avkjølt, 12-13 grader. ALDRI varmere!

Her har du en oversikt over hvilke polutsalg som fører de to nevnte vinene.

Ukens vin på mobilen
Står du på Polet og ikke husker hva Ukens vin heter, kan du få det på
tekstmelding på mobiltelefonen din. I samarbeid med Cellus AS tilbyr
Apéritif deg det.

Slik gjør du:
1. Skriv: ukensvin (i ett ord)
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Etter sekunder får du Ukens vin på displayet.

Få Ukens vin fast tilsendt
1. Skriv: varsle ukensvin
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Du får Ukens vin sendt til din mobiltelefon hver uke. Hvis du på et senere tidspunkt ønsker å avslutte abonnementet, sender du kodeordet: Stopp ukensvin til 1986.

Pris for tjenesten er Kr 5, - pr mottatte melding.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.