Bransje
Cubansk bartender skal representere Norge i Havana og i World Class
Foto: (Jens Bredberg)

Cubansk bartender skal representere Norge i Havana og i World Class

Antonio Naranjo Nevares er fra Cuba, men jobber nå på Himkok i Oslo og vant likegodt norgesfinalen i Havana Club Cocktail Grand Prix. Samt i WorldClass Norway.
08 April 2016 - 10:51

Årets norske Havana Club-finale hadde 16 deltakere som leverte like mange tolkninger av oppgaven. Den var nemlig «å skape den neste klassiske cocktailen ved å mikse Cubas cocktailtradisjon og autentisitet med sine egne personlige erfaringer og bakgrunn».

Antonio Naranjo Nevares fra Himkok imponerte juryen mest ved å kombinere cubanske cocktailklassikere som blant annet El Presidente, med afrikansk vermut, Cream sherry og Umeshu sake til en drink han har kalt Criollo. Den tar han altså med seg til den globale finalen i Havana i slutten av mai.

Les om hvordan de jobber med drinker på Himkok

Han skal samtidig forberede seg til WorldClass 2016 som finner sted i Miami i september i og med at han nylig vant den norske finalen med sin WoOwW Xulio cocktail.

Foto: Jens Bredberg

Den stolte vinneren sier: -Jeg er kjempeglad som får representere Norge i finalen i Havana. Konkurransen var hard, men det så ut som om juryen nøt hvert sekund. Cuba er selvfølgelig en del at min egen historie siden jeg er derfra, men nå får jeg muligheten til å observere hvordan kubanske bartendere lager klassikerne i dybden, så når jeg kommer dit vil jeg bruke alt Havana Club Grand Prix-ekspertene vil lære oss. Inspirasjonen til cocktailen min er Cuba og hvordan Cuba er blitt påvirket fra så mange kulturer som Afrika, Kina og USA, derav ingrediensene, og håper at denne ideen, kombinert med det jeg vil lære i Havana, vil hjelpe meg med å imponere dommerne en gang til.

-I den globale finalen vil Antonio bli bedre kjent med cubansk rom og cocktail av en eksklusiv gruppe håndplukkete, anerkjente mixologer gjennom to dager med workshops og masterklasser. Et besøk til Havana Club-destilleriet vil videre gi inspirasjon for Antonio før den intense konkurransen begynner, sier arrangør av den norske konkurransen Richard Düring, i Pernod-Ricard Norge. Han legger til: -Vinnercocktailen klarte virkelig å fange hjertet og sjelen til Cuba i et glass.

Dommerne som lot seg fange er Andy Louden, vinner av Havana Club Cocktail Grand Prix 2014 som også vil også være jurymedlem i finalen i mai. Andy jobber til daglig som Head Bartender på Blond Spot, St. Martins Lane. Også med i den fagsterke juryen er Chris Grøtvedt, barsjef på The Thief, og vinner av den norske finalen i 2014. Sist, men ikke minst Ben Reed fra CocktailCredentials UK, en av skaperne av det som i dag definerer britisk cocktailkultur. Han har i over 20 år trent flere enn 20.000 bartendere i 30 land og er i tillegg Rum Master.

Årets deltakere og jury. Foto: Jens Bredberg

Deltakere i den norske Havana Club-finalen:

Jens Strandell - Tango

1,5 cl Cream sherry
2 cl Umeshu sake

Fremgangsmåte

Denne drinken shakes etter en metode som kalles Spanish throw – det betyr at drinken «kastes» mellom to shakere: Fyll to shakere med is og ha ingrediensene i den ene. Legg på sil og hell over i den andre. La det være god avstand mellom. Gjenta flere ganger. Hvis dette er for komplisert kan drinken helles fra glass til glass. Hell over i et rocksglass med is. Pynt med appelsinzest.

Denne drinken representerer Norge i Havana Club Cocktail Grand Prix 2016.

Sendt inn av Antonio Naranjo Nevares, Himkok

Vurder oppskriften

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før