Bransje
Flere vil bli kokk
Foto: (andresr)

Flere vil bli kokk

Etter år med nedgang er det nå en økning i antall søkere til kokkelære som gir fagbrev.
27 Mars 2017 - 09:29

614 kokkeelever har søkt seg til læretid for senere å ta fagprøven. Det er en økning på 10 prosent fra i fjor.

– Det er bra at flere søker seg til læretid i bedrift, vi trenger flere faglærte kokker og servitører. Til tross for at det er nedgang i søkertallene til restaurant- og matfag, er det flott å se at flere tar fagbrev, sier administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv.

70-75 prosent av de som søker seg til læretid, tar fagbrev innen normert tid. Enda flere fullfører før det har gått fem år. Det viser tall fra Utdanningsdirektoratet.

Svikt i rekrutteringen til bransjen som helhet

Det er imidlertid ikke bare rosenrødt for tiden framover. Det er nemlig en nedgang i antall søkere til restaurant- og matfag. I 2017 søkte 1797 seg til restaurant og matfag, mot 1994 søkere i 2016.

– En nedgang på 10 prosent er uheldig, og må motvirkes med konkrete tiltak. På vegne av våre medlemsbedrifter jobber vi med å synliggjøre alle karrieremuligheter man får med et fagbrev, sier Krohn Devold.

Direktøren i NHO Reiseliv mener det er viktig å legge restaurant- og matfag-linjene til steder der det er et aktivt reiseliv med flere hoteller og restauranter.

– Det er på tide med en gjennomgang av de yrkesfaglige utdanningstilbudene, og dimensjonering av disse. Vi har vært med på å utrede et forslag til Utdanningsdirektoratet innenfor restaurant- og matfag og service og samferdsel, og vi forventer at forslaget gir utslag i søkertallene, sier Krohn Devold.

Lag et lite festmåltid med hyse som er stjernen i fiskedisken

Hyse, eller kolje som den også kalles, er etter manges mening den aller beste fisken i torskefamilien. Svært anvendelig og en god partner til lett fruktige hvitviner. Særlig med dette tilbehøret.

I juli marinerer og griller vi uansett vær - prøv denne med hjemmelaget paprikasaus

Planleggingen starter dagen før, men når kjøttet er vel marinert og paprikasausen ferdiglaget, er middagen rett rundt hjørnet.

Ukens drink

Miks en sørlandsk latino-drink i kveld

Denne helgen oppfordres du til å ta en liten latino. Eller kanskje en stor, for denne drinken blir garantert ikke stående igjen på bordet - halvdrukket. Frisk kombinasjon av vodka og tequila gjør den til en potensiell sommerfavoritt.

Bak en lekker blåbærterte

Bak en lekker blåbærterte

Blåbær blir ikke vakrere enn når de serveres som i denne blåbærterten.

Agurk kan brukes på en rekke måter - her finner du oppskriftene
Oppskrifter med agurk

Agurk kan brukes på en rekke måter - her finner du oppskriftene

Norskdyrket agurk finnes i en hver grønnsaksdisk og er en nødvendig ingrediens i mange oppskrifter, alt fra salater til drinker.

Endelig er jordbærene her og de kan nytes på utallige måter
Oppskrifter jordbær

Endelig er jordbærene her og de kan nytes på utallige måter

Jordbær får vi ikke nok av nå mens sesongen er på topp. Prøv en av disse oppskriftene med sommerens sunneste i hovedrollen.

Lag en digg toast med krabbesalat, aspargesbønner med hvitløk og safransaus på siden

Ferdigrenset krabbe er den beste fast-food som finnes. Perfekt til fredagskosen.

Ukens drink