Bransje
Satser alt i sommelier-VM i Argentina

24 år gamle Henrik Dahl Jahnsen er en av de yngste VM-deltakerne gjennom tidene. Men lar ikke alder stå mellom.
08 April 2016 - 11:50

Henrik Dahl Jahnsen – daglig leder for Bølgen & Moi Ny-Hellesund - er rolig som få noen dager før han setter seg på flyet til Argentina og VM for vinkelnere. Her møter han 60 andre topptrente sommelierer fra 55 nasjoner i noe som kan virke som en umulig oppgave.

-Jeg er forberedt på at det er et veldig høyt nivå og har samtidig forberedt meg så godt som mulig, forteller Henrik. - Hovedfokus har vært det vi vet kommer uansett som blindsmakinger og dekantering hvor det er poeng å hente. Teori er normalt det som avgjør, men siden pensum er så enormt er det nesten umulig å være like oppdatert på absolutt alt.

Fagområdet er nemlig ikke bare vin, men alt som berører serveringsfaget. Derfor er kaffe et område Henrik har brukt en del tid på. Og selv om vi har røykeforbud i Norge (og mange andre deltakerland) er fortsatt sigar et område som må beherskes til fulle.

Henrik har i de siste månedene etter at han vant NM for vinkelnere for andre gang, trent samme med Knut Espen Misje, kaptein på Vinkelnerlandslaget.

Slik gikk det i årets NM for vinkelnere

-Vi har jobbet en del med språk i forbindelse med blindsmaking som både gjøres muntlig og skriftlig, forteller Henrik som har som mål å komme til semifinalen som en av de 12 beste. Dette er hans første store internasjonale konkurranse. Tidligere har han to nordiske mesterskap bak seg i tillegg til flere nasjonale.

Henriks sterkeste sider ifølge ham selv er at han har en profesjonell, men hyggelig, altså ikke for stiv framtreden. Det har vist seg å gi resultater tidligere.

Blant annet da Enrico Bernardo som 26-åring tok VM-tittelen i 2004. Hans kombinasjon av sjarm og kunnskap tok luven av alt annet man hadde sett på en sommelierscene. Svenske Andreas Larsson er eneste skandinav som har vunnet tittelen. Det var i 2007 da han var 35 år.

Slik fortoner livet seg etter en VM-seier

Det er en vis sjanse for at Sverige nok en gang kan få en VM-seier, for 31 år gamle Arvid Rosengren, regjerende europamester, er en av de største favorittene. Frankrikes David Biraud er også en sterk kandidat. Henrik mener også den argentinske kandidaten, Paz Levinson, som vant Amerika-mesterskapet, vil gjøre seg bemerket. Om han kommer som en av tre til finalen, blir det i så fall første gang for en søramerikaner, og mektig populært hos arrangøren.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.