Burgund helt i verdenstoppen

Remi Madsen er og har vært meget sentral i Apéritifs smakspanel i mer enn seks år. Her fortsetter han sin egen spalte der han gjør dypdykk og lar oss få ta del i vinopplevelser vi normalt ikke har mulighet til. Denne gang dreier det seg om superviner fra
07 Februar 2002 - 15:23

Etter at en representant for Domaine Ramonet besøkte Norge i slutten av 2001, selvsagt medbringende en rekke smaksprøver av den svært vellykkede 1999-årgangen, må jeg bare konstatere at dette huset lager fantastiske hvite og røde viner og fra de aller beste jordsmonn i Burgund. Kommer du noen gang over en av hans viner, de er nemlig vanskelig å få tak, bør du kjøpe noen flasker selv om de koster en del. For dette er viner som tåler lang lagring.

Hvite viner

Aligoté 1999
Ren frisk stil med sitrus/grønnfrukt og mineraler både i nese og smak.

Chassagne Montrachet Village 1999
Ren frisk nese med flotte mineraltoner overraskende bløt stil, middels fylde og behagelige syrer.

Chassagne Montrachet 1. cru Verger 1999
Stor duft med god rikdom, fin fruktig smak middels fylde og med utrolig deilige syrer.

Chassagne Montrachet 1. cru Morgeot 1999
Noe mer lukket men du fornemmer en rik nese. Ung eikepreget smak med flotte mineraler og nydelig struktur. Bør ligge 4 -5 år.

Chassagne Montrachet 1. cru Boudriotte 1999
Flott stor nese med enorm smak og en god syrestruktur, fin mineralsk ettersmak. Denne supre vinen er å få tak i nå:

Chassagne Montrachet 1. cru Caillerets 1999
Behagelig rik nese med fataromaer. Fin smak, god syrestruktur og med en lang ettersmak som sitter godt.

Puligny Montrachet 1. cru Champ Canet 1999
Her kommer det mer jordsmonnspreg frem i nesen. Fruktig smak, fast struktur og en meget konsentrert ettersmak.

Chassagne Montrachet 1. cru Les Ruchettes 1999
Meget rik nese med masse frukt spesielt sitrusaromaer. Lang ung smak som sitter meget lenge.

Bienvenue Batard Montrachet Grand Cru 1999
Ung kompleks duft. Stor og mektig smak som sitter godt i munnen.
Og hvilken utrolig deilig ettersmak med nydelige mineraltoner, du får lyst til å rope bravo. Men den bør absolutt ligge 3-4 år.

Batard Montrachet Grand Cru 1999
Rik stor og mektig duft med masse druefedme og endel eik. Smaken er meget fyldig og kompleks med godt integerte fataromaer og lang ettersmak. Fremdeles meget ung, bør ligge 3-5 år.

Chevalier Montrachet Grand Cru 1999
Utrolig god nese med et anslag som formelig eksploderer i munnen. Smaken er konsentrert og lang. Bør ligge 4-5år.

Montrachet Grand Cru 1999
Rik ung duft med mye frukt, jordsmonn og eik. Utrolig elegant og fyldig smak som vedvarer i mange minutter. Mye av det som gjør denne vinen så vanvittig flott er en syrestruktur som sitter som en buestreng gjennom hele smakskurven. Bør ligge 3-5 år.

Bienvenue Batard Montrachet Grand Cru 1997
Den har allerede fått en mer utviklet duft som skyldes hovedsakelig 97 årgangen som ga tidlig åpnete viner. Lettere konsentrasjon enn 1999, middels fylde, mineralsk smak som sitter behagelig og lenge. Faktisk veldig deilig å drikke i dag, "et lite sjarmtroll".

Batard Montrachet Grand Cru 1991
Fremdeles grønn gul farge. Stor duft av sitrus, epler, tropisk frukt, honning, mineraler og innsmigrende eikearomaer. Utrolig fruktig smak som samler seg sammen og slipper frem et mineralsk preg som smaker meget behagelig. Frukten kommer tilbake i ettersmaken og sitter godt sammen med de flotte (og utrolige tatt alderen i betraktning) syrene. En vin som kan nytes i mange år fremover.

Chassagne Montrachet 1. cru Les Ruchettes 1979
Gyllen farge. Moden duft av gule modne plommer, fiken, svisker, tropisk frukt, honning, mineraltoner og eik. Smaken er bløt og harmonisk og med mange av de samme tonene som på nesen.

Røde viner

Chassagne Montrachet 1. cru Morgeot 1999
Flott, rik og fruktig nese med jordsmonn og eik, godt fremme. Godt strukturert vin med bløt smak og saftig finish.

Chassagne Montrachet 1. cru Clos St. Jean 1999
Vinen er laget av 70 år gamle vinplanter. Og det kjennes for duften er rik med røde mørke bær/skogsbær, men mest bringebær, skogsbunn og eik. Flott fruktig smak med utrolig syrestruktur og balanserte tanniner, sitter meget godt og lenge i munnen.

Chassagne Montrachet 1. cru Clos de la Boudriotte 1999
Rik bærpreget duft med masse skogsaromaer og eik. Enorm saftighet i anslaget, med fin rikdom og harmoni utover i smakskurven, igjen balanserte syrer og tanniner samt saftig finish.

Chassagne Montrachet 1. cru Clos de la Boudriotte 1949
Ja, du leste riktig! Brunrød med oransje kant. Duft av syltetøy, tørket frukt, rosiner og fuktig skogsbunn/løv og fat krydder. Smaken er moden med tørkede fruktaromaer, eik og litt sjokolade i finishen samt trevirke. En balansert og bløt vin med milde tanniner. Utrolig bra til alderen!

Remi Madsen smaker for Apéritif mer enn 1000 viner årlig ved siden av alle de andre han tester som kjellermester på Hotel Continental.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske