Cappella i ny årgang

Tidenes vinsuksess på det norske markedet kommer nå med ny årgang. Denne vinen som ikke har årgangsbetegnelse på etiketten, har til nå vært av årgang 1999. De første lastene med vin fra år 2000 er ankommet Norge, og i salg fra ca. 1. mars.
03 Mars 2001 - 00:55

Cappella kommer fra vinmarkene sør for byen Taranto på Salento-halvøya. Dette området, som italienerne kaller Il Tacco - hælen - er relativt flatt, med rød og fruktbar jord. Her dyrkes vindruer, oliven og grønnsaker i et solfylt klima preget av nærheten til Middelhavet, som aldri ligger mer enn 40 km unna. Cappella er fremstilt av druetypene Primitivo (60%) og Negroamaro (40%), og har rett til kvalitetsbetegnelsen Indicazione Geografica Tipica (IGT). Innhøstningen fant sted så tidlig som første halvdel av september, for å sikre maksimal friskhet og frukt i druene. Vinen er fremstilt ved temperaturkontrollert gjæring (25 ºC) i store ståltanker.

Med sin unge og smaksrike karakter passer Cappella spesielt godt til pastaretter, både med middels kraftige tomatsauser og noe tyngre fløte- og ostesauser. Den egner seg også utmerket til pizza og retter av kjøtt. Nyt den gjerne til oster som Parmesan og andre vellagrede hardoster, heter det fra Arcus.Capella får du både i tre litersboks til kr 272, som vanlig flaske 75cl kr 68,90 og som halvflaske 37,5cl kr 41. Varenummeret er 13722.Den nye årgangen er vesentlig bedre enn den gamle, hevder importøren Arcus Produkter. Apéritif har ennå ikke smakt vinen og vil når det skjer komme tilbake med vår vurdering. Arcus hevder at viner er dypere, mer intens kirsebærrød farge, har mer fremtredende fruktighet med plomme- og kirsebærtoner, hint av tørket frukt og krydder og større smaksbredde og fylde.

Her får du en forsmak på årets største mediesirkus - samt vår og sommer i en og samme slurk
Ukens drink

Den kremete og friske fruktige smaken som forbindes med klassikeren Cover Club, forsterkes ytterligere med denne rosa ginen - som er påtenkt et minst like mye omtalt evenement senere i år.

Rullekake er mye lettere å lage enn du kanskje tror

Denne er fylt med en deilig jordbærmousse og med ekstra aroma fra lavendel.

Derfor er crémant de bourgogne så populær i Norge

Crémant de bourgogne er den de fleste drikker når de får et glass crémant i Norge. Bak navnet skjuler det seg mange ulike stiler og opprinnelser fra det som er noen av verdens dyreste steder å dyrke druer. Likevel er prisene moderate.

Sats på store flasker med rosa bobler til 17. maifesten

Sats på store flasker med rosa bobler til 17. maifesten

Disse to produsentene er ikke bare eksperter på bobler, men også denne fargen. Og vi snakker ikke om Champagne.

Ukens drink

Rullekake er mye lettere å lage enn du kanskje tror

Denne er fylt med en deilig jordbærmousse og med ekstra aroma fra lavendel.

Når asparges er for dyrt, går du for selvplukket strutseving - helt gratis

Strutsevingen ble veldig raskt klar til å høstes. Akkurat nå plukker du den ute i naturen, en helt gratis og ikke minst utrolig god grønnsak. Og en perfekt erstatning for dyr importert grønn asparges.

Nå er det dokumentert: Norge har noen av de rimeligste luksusmenyene

Norge inntar 10. plassen over de dyreste Michelin-menyene – langt bak våre naboland – i en oversikt utviklet av Chef’s Pencil. Det er noe som bør utnyttes til bransjens fordel.

Slike grillspyd med reker og grønnsaker er et måltid i seg selv

Slike grillspyd med reker og grønnsaker er et måltid i seg selv

Om grilling står på agendaen i helgen, prøv disse spydene. De er supre som forrett til den store grillfesten eller som egen rett til kveldskosen.