Cochinita pibil

Prøv deg på en ekte meksikansk klassiker
Foto: (Todd Patterson)

Prøv deg på en ekte meksikansk klassiker

Cochinita pibil er så meksikansk som en rett kan bli. Og som med alt annet meksikansk, er den perfekt å dele med andre. Her er oppskriften.
15 Juni 2018 - 13:00

Om du trodde pulled pork var amerikansk, må du tro om igjen, for teknikken med å langtidssteke svinenakke til den faller fra hverandre finnes i mange matkulturer. Deriblant den meksikanske. og da snakker vi om den ekte meksikanske.

Bli kjent med det ekte meksikanske kjøkkenet

En av de virkelig klassiske meksikanske svinerettene er cochinita pibil som hvis du skal gjøre den helt etter oppskriften tar minst et døgn.

Denne oppskriften er er versjon av en jeg fant i det amerikanske matmagasinet Saveur for en del år siden. Den er tilpasset norske moderne forhold hvilket vil si at vi skal kunne kombinere matlaging med andre aktiviteter. Noe som er viktig nå midtsommers. Du kan riktignok gjøre den mer langsom ved å la svinenakken stekes hel etter å ha marinert den i achiotesausen i et døgn eller i alle fall over natten. Da må du la kjøttet få 6-8 timer i ovnen og ved 120 grader.

Det som gjør denne retten så spesiell er achiotepastaen som er laget av annattofrø. En ingrediens som stammer fra mayakulturen og som brukes mye i matretter på Yucatan-halvøya. Siden har dette naturlige fargestoffet spredd seg over hele verden og er ansvarlig for rødfargen i det meste av rød cheddar i dag.

Du bør absolutt prøve denne oppskriften på en margarita med achiote

Slik ser annattofrøene ut. Foto: Enrique Silva Del Val

Skaff deg dagens rett som e-post - det er selvfølgelig gratis.

Meksikansk cochinita pibil

Fremgangsmåte

1. Ha de rensete tørkete chiliene i en bolle. Tilsett kokende vann slik at de dekker. La trekke til pepperen er myk. Hvis du ikke bruker hel tørket chili, men chiliflak, kan du droppe dette steget. Men da må du halvere mengden siden guajillo er en ganske så mild chilitype (som fargemessig ser ut som en daddel).
  2. Varm opp oljen i en stor panne og ha svinekjøttet i, stek gjerne i to omganger hvis pannen ikke har plass til alt. Krydre med litt salt og pepper. Kjøttet skal bli pent brunt på alle sider. Ha kjøttet over i en gryte med lokk. Sett stekeovnen på 180 grader.
  3. Hell bløtevannet av guajillochiliene og ha den sammen med appelsinjuice, eddik, hvitløk og achiotepasta i en blender og kjør til massen er jevn. Du kan også bruke stavmikser.
  4. Hell massen over kjøttet. Fordel godt og sett på lokket. Set gryten inn i ovnen og la stå i minst 3 timer, gjerne lengre. Kjøttet skal være så gjennomstekt at det lett lar seg dele med en gaffel.
  5. Ta kjøttet opp av gryten.
  6. Legg ris på et serveringsfat, fordel kjøttet over og hell til slutt sausen fra gryta på toppen.

Tips:
For ekstra het opplevelse kan du servere med din egen hjemmelagete habanerosaus.

Her har du over 30 andre meksikanske retter

Du bør absolutt prøve denne oppskriften på en margarita med achiote

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Denne knallgule drinken er perfekt til påske og når du trenger noe som lyser opp
Ukens drink
Mayfair

Appelsin og aprikos bidrar med farge og gin med friskhet - og ytterligere kick får smaken med litt nellik. Jula varer helt til påske - og påsken helt til jul.

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten