Selvsagt kan du servere vafler som middag
Foto: (Johannessen, Sara)

Selvsagt kan du servere vafler som middag

Når Lise Finckenhagen lager kokebok, brytes ofte konvensjonene, også når det er snakk om julematen. Lises jul er en av fem kokebøker som er nominert til Beste norske kokebok 2016.
19 November 2016 - 16:12

Lise Finckenhagen er en av landets mest populære kokker, ikke bare på grunn av sin tv-karriere, men først og fremst på grunn av sin uimotståelige sjarme, raushet, lekenhet, matglede og løsslupne kreativitet.

Den slipper hun også løs i sin versjon av julemenyen.

Det er så vellykket at Lises jul kvalifiserer til å nomineres som en av fem finalister til Beste norske kokebok 2016.

«Kokke-Lise gir seg i kast med en av de mest krevende sjangere å fornye: Kokebøker med julens mer eller mindre tradisjonelle mat. Hun overbeviser med en rekke nye og inspirerende oppskrifter (eksotisk pinnekjøtt, lutefisk med spansk pølse og en spennende rakefiskanretning), alt fargerikt og fristende presentert i et tradisjonelt, men håndverksmessig godt gjennomført design. Og det beste av alt: Det aller meste her kan tilberedes og spises året rundt!»

Årets kokebokjury:

• Kjartan Skjelde, kokk, dommer i MasterChef og fjorårsfinalist
  • Stein Øvre, designer i Creuna
  • Per A. Borglund, matbladredaktør og innehaver av Norges største kokeboksamling
  • Aase E. Jacobsen, ansvarlig redaktør, Apéritif
  • Camilla Tvedt, kategorisjef, Norli Bokhandel
  • Janneken Øverland, tidligere forlagsredaktør i Gyldendal og De Norske Bokklubbene
  • Knut Stene-Johansen, professor i litteratur og matskribent

Det er niende gang denne kåringen finner sted. I år som før er den i regi av Apéritif i samarbeid med Norli.

Her bestiller du dagens rett som e-post - det er selvfølgelig gratis.

Lise Finckenhagens potetvafler med topping

Fremgangsmåte

1. Vafler:
    Kok potetene møre i usaltet vann. Hell av vannet, damp potetene tørre og mos dem. Ha potetmosen over i en bolle. Rør inn smør, rømme, egg, mel og bakepulver. Spe røren med litt melk til du får en tykk «vaffelrøre». Smak røren til med salt og pepper, eventuelt også litt revet muskat. Stek tykke og gylne potetvafler i et godt smurt vaffeljern.
  2. Røkelaks og avokadokrem:
    Rens avokadoen og mos den fint sammen med rømme og limesaft. Smak avokadokremen til med salt og pepper. Topp vaffelhjertet med en skje avokadokrem og en skive røkelaks. Pynt med frisk basilikum og kvern over litt sort pepper.
  3. Rakfisk, eple og rødløk:
    Skyll eplene godt og skjær dem i små terninger. Ha de i en liten kasserolle og tilsett vann, sitronsaft og sukker. Kok på svak varme til eplebitene er helt møre og væsken har fordampet (rør jevnlig slik at det ikke svir seg i bunnen). Avkjøl kompotten og topp vaffelhjertene med en teskje eplekompott, rømme, litt finhakket rødløk, hakket gressløk og en pen skive rakfisk.
  4. Sylte, sennep, sviske og pepperrot:
  5. Pisk rømme til myk krem og bland inn sennepen. Legg en teskje sennepskrem på vaffelhjertet, topp med en tynn skive sylte og noen sviskebiter. Riv til slutt over litt pepperrot og pynt med timian eller karse.
  6. Fiken, chèvre og spekeskinke:
    Del fiken i pene båter. Skjær osten i tynne skiver eller små stykker. Legg en osteskive på vaffelhjertet. Topp med en fikenbåt og en skive spekeskinke. Dryss over litt valnøtter og drypp til slutt over litt honning og balsamico. Pynt med friske urter.
  7. Rogn, løk og rømme:
    Topp vaffelhjertet med en liten skje rømme, en liten skje rogn, finhakket løk og hakket gressløk.
  8. Spekesild med rødbetsalat:
    Vann ut silden til den er passe salt. La filetene renne godt av seg på kjøkkenpapir og skjær fisken i smale og jevne biter. Finhakk løken og hakk egget. Bland sammen rødbeter, sylteagurk, rømme, majones, halvparten av løken og halvparten av egget. Smak til med litt salt og pepper (husk at fisken er salt). Legg en skje rødbetsalat på vaffelhjertet. Topp rødbetsalaten med en sildebit, dryss over litt ekstra løk og egg og pynt med gressløk eller dill.
  9. Tyttebærkrem og revet brunost:
    Bland sammen tyttebær og rømme. Topp vaffelhjertet med en skje tyttebærkrem og riv over brunost.

Spenstige potetretter

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Lise Finckenhagen

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.