Oppskrifter
Det er nå du skal nyte denne delikatessen
Foto: (Merinka)

Det er nå du skal nyte denne delikatessen

Jomfrusild, eller matjeharing eller bare matje kan på mange måter kalles nederlendernes svar på den japanske sushien. Det de færreste vet er at denne delikatessen som oftest er laget av norsk sild som fiskes på Sørvestlandet i mai og juni.
02 Juli 2018 - 09:00

Det er hollenderen Arjen Kraiijeveld som har flyttet til Norge og som selvfølgelig har slått seg ned nær sildebyen Haugesund som står bak norskprodusert matjessild.

Han forteller at han ble svært skuffet da han flyttet til Norge og ikke fikk kjøpe sin favorittrett matje. Heller enn å klage over dette, bestemte han seg for å gjøre noe med det og begynte å selge jomfrusilda i forbindelse med sildajazzen i Haugesund. Det var da han også fant ut at det aller meste av jomfrusild ble produsert i Egersund av umoden norsk sild, men at den var nesten helt ukjent i Norge. Arjen begynte å selge jomfrusild i lompe med hakkede rødbeter, rødløk og rømme og det ble en stor suksess.

Reneste helsekosten

Elsket av hollendere, oversett av nordmenn.

Nå er ikke matje helt ubehandlet, men det er da heller ikke alle typer sushi. Makrell er som oftest enten syltet i eddik eller marinert i salt, mens reker kan være dyppet i kokende vann. Matje som kommer fra det nederlandske ordet maagd som betyr jomfru, er ungsild som er fanget før den blir kjønnsmoden. Man sløyer den ved å fjerne gjellene og tarmene, men beholder fiskens bukspyttkjertel. Det er enzymene fra denne sammen med mindre mengder salt som gir fisken den milde fine smaken. De som faller for smaken, blir ofte bitt av basillen for alltid.

Vårsild som skal bli til matje.

I Nederland selges den vanligvis under navnet niewe haring, altså ny sild. Over alt i Nederland finner man små «pølseboder». Men disse selger ikke pølse, men et utall av ulike typer filetert sild. Ofte spiser man silda ved å holde fileten i halen og spise den hel. Ellers serveres den i et lite brød med finhakket løk eller alene på et lite brett. Hvert år når den nye silda kommer, er det stor pågang, og i Nederland er dette nesten like stort som når franskmennene slipper sin beaujolais.

Dette er faktisk en helt vanlig måte å spise matje på. Du holder rett og slett fileten i halen. Den reneste helsekosten. Foto: lmjp

Slik ungsild er ikke bare nydelig spise, men også den reneste helsekost. Matjessilda må minimum inneholde 16 prosent av de gode og sunne marine fettsyrene. Med en slik sild om dagen dekker man behovet for marint fett og får samtidig et nødvendig tilskudd av en lang rekke vitaminer og andre essensielle næringsemner.

Makrellen som kobler

I Nederland finnes det også en teori om at fiskenavnet makreel stamme fra ordet makelaar, som betyr megler eller koblerske. Dette siden makrellen ofte forekom i fangster med ung umoden hunnsild. Denne makrellen skulle altså da være litt «løs i fisken», en kobler som ledet de unge jomfruelige sildene til hannsildene. Sør i Holland blir visstnok også fortsatt en bordellmamma kalt en maquerelle. På norsk kom makrellnavnet ganske sent og trolig ikke før vi begynte å eksportere saltet makrell nedover i Europa. Før dette het makrellen øllum på norsk. Altså fisken som inneholdt mye olje, fra det tyske ordet for olje.

Matje eller niewe haring er nederlenders supersunne hurtigmat som du får kjøpt fra det som ser ut som en pølsebod. Foto: Jaap2

I Norge får du nå kjøpt matjessild produsert av Egersund Seafood, men den blir filetert og pakket av Ouwehand visverwerking i Nederland. Silda kommer som tre innpakkede dobbeltfileter fryst ned i hver sin pakke. Dersom du er skikkelig sulten, taper den ikke mye på å bli sjokktinet i kaldt vann i en ti minutters tid.

Til slutt en liten advarsel: Svenskene har også sild som de kaller matjessild, men denne er ikke som den nederlandsk matjen, derimot en slags kryddersild. Den har også sine klare tilhengere, men den skuffer slike som meg, som forventer den jomfruelige himmelske smaken.

Slik serverer du matje

Fra fiskebodene serveres jomfrusild i et lite brød med finhakket løk og sylteagurk eller naturell. Foto: ArtMarie

Selv foretrekker jeg matje servert på den klassiske måten med nye poteter, rømme, sur agurk, syltede rødbeter og finhakket rødløk. Regn minst en hel sild per person, og ha en fisk ekstra til alle som elsker fisk og sild. Til barn som er skeptiske, kan du prøve med sild i lompe eller i pølsebrød, eller i taco.

Se våre oppskrifter med matjessild

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Her får du svært så praktiske kokketips

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Denne knallgule drinken er perfekt til påske og når du trenger noe som lyser opp
Ukens drink
Mayfair

Appelsin og aprikos bidrar med farge og gin med friskhet - og ytterligere kick får smaken med litt nellik. Jula varer helt til påske - og påsken helt til jul.

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten