Tester

Drikke til pinnekjøtt

Dette drikker du til pinnekjøtt

De siste årene har det blitt mer og mer populært å velge vin i stedet for øl og akevitt til pinnekjøttet, men hva skal vi tenke på før valget tas?
06 November 2023 - 12:05

I utgangspunktet går både rødvin og hvitvin veldig godt til pinnekjøtt, men hvis pinnekjøttet er røkt, så bør du styre unna rødvinen, da trenger du en hvitvin med god fruktighet og friskhet. Hvis vi tar utgangspunkt i at pinnekjøttet er urøkt, er det mye spennende viner å boltre seg i.

Champagne passer til alt
Det har kanskje blitt en klisje og si at Champagne passer til alt, men samtidig så er det jo noe sannhet i det. Det passer nødvendigvis best til alt, men det er ofte et godt alternativ hvis du er usikker på vinvalget. Til pinnekjøtt er også Champagne et godt valg, eller annen musserende av god kvalitet, eksempelvis britisk musserende. Har du i tillegg tilgang på en litt moden flaske vil matchen bli fantastisk.

Grunnen til at disse musserende vinene passer så godt er flere. Vinen vil alltid være litt moden siden den er lagret minimum 18 måneder på bunnfallet, den samme lagringen er med på å utvikle kompleksiteten i vinen. Det vil være en naturlig høy syre, som skjærer igjennom fettet og den vil ofte (ikke alltid) ha litt restsødme som matcher veldig godt til det salte pinnekjøttet.

Hvitvin til pinnekjøtt
Den beste matchen hvis du vil ha en stille hvitvin er riesling, fordi den har syre og fruktighet nok til å hamle opp med pinnekjøttet. En tørr riesling fungerer greit, men velg gjerne en versjon med god konsentrasjon, altså gjerne en på GG-nivå. Hvis du tør å eksperimentere litt, så er det aller beste er en moden riesling med litt restsødme, for eksempel en kabinett eller spätlese med god alder. Det finnes faktisk noen slike å få tak i på polet uten at de koster skjorta. De siste årene har det også kommet mye gode oransjeviner på polet, og noen av disse kan du med hell prøve til pinnekjøttet, hvis du har lyst til å være enda litt mer eksperimentell.

Foto: Matprat.no

Til deg som absolutt må ha rødvin
Rødvin kan faktisk fungere godt til pinnekjøtt, det du må tenke på er fruktighet, ikke for mye tanniner og eikebruk. I Italia finner vi en god del viner som kan passe til pinnekjøttet og fruktig barbera med god kvalitet vil være bra til, samme med en sangiovese med lite eikepreg. Dette er to viner som har frukt og syre nok til å hamle opp med pinnekjøttet. Et annet godt valg er norgesvennen ripasso, her får du litt sødme i tillegg til syre og fruktighet som vil være godt til den salt smaken av pinnekjøtt. Hvis du er så heldig å få tak i litt god moden Bordeaux, så er det også utrolig nok en veldig spennende kombinasjon til pinnekjøtt.

Vi skal for all del ikke glemme tradisjonene her, så øl og akevitt er ikke helt krise til. Jeg syns kanskje det er mer spennende å prøve en vin til, men øl og akevitt går også fint. Det fine med det også er at du har sjansen til å velge norsk akevitt og et godt lokalt øl. En annen spennende norsk drikk å prøve til er tørr eplesider, den inneholder mange av egenskapene som for eksempel riesling har og vil være et godt og spennende valg til pinnekjøttet.

På de neste sidene finner du drikkeforslagene

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.