Disse vinene blir stadig bedre kjøp

Prisveksten i Bordeaux påvirker ikke prisene i Madiran. Derfor er disse vinene nå utrolig gode valg for den som bygger kjeller.
Aase E. Jacobsen
18 Oktober 2017 - 13:45

Fra Madiran kommer noen av de mest lagringsdyktige rødvinene i Frankrike, og Ch. d'Aydie 2012 er intet unntak. Kombinasjonen av druen tannat som er tanninrik så det holder, jordsmonnet og vekstforholdene i Madiran samt ikke minst denne produsentens solide grep, gir en vin som tåler minst 10 år – og sikkert også 20 (i hvert fall smaker 2000-utgaven utmerket i dag og er langt fra ferdig).

Den kan aldeles utmerket nytes i dag, og helst i store bordeauxglass, eller etter en time i karaffel. Da blir den store lekre mørke frukten enda åpnere og tanninene føles litt rundere. Men bevares, det er bare tiden som kan gjøre dem virkelig avslepne. For å møte denne fastheten trengs mat med fett og høy smaksintensitet, gjerne en ovnsstekt kjøttrett, og helst langtidstekt. Men et saftig stykke kjøtt av tamt eller vilt med rødvinssaus er heller ikke feil.

Den har en slektning, Ch. d'Aydie Odé 2014, hvor tannatdruen er rundet av med cabernet sauvignon for å oppnå en mer tilgjengelig stil, ofte kalt Madiran tradition. Også den en veldig tett og konsentrert mørk vin med et veldig godt lagringspotensial. Og ikke minst et veldig godt kjøp.

Et tips om du vil ha smaken av Madiran allerede i dag, er å gå for Ch. de Mascaraas 2015 som finnes i 60 polutsalg og selges til enda gunstigere pris. Den kommer fra en vingård som ligger i den vestre utkanten av Madiran-appellasjonen, men fortsatt bare noen kilometer fra Ch. d’Aydie.

Her kan du lese mer om Madiran

Ch. d'Aydie ligger midt i Madiran-appellasjonen.

Madiran er nemlig et forholdsvis lite område som teller 1300 hektar. Jordsmonnet er også variert med vekselsvise striper av kalkholdig leire, leire og grus, leirjord og avleiringsjord. Derfor skiller de ulike produsentene seg fra hverandre rent stilmessig, men det lages aldri dårlig vin her. Det har jeg ennå til gode å oppleve.

Se hva som finnes på polet fra Madiran

Tilbake hos Ch. d’Aydie er det umulig å komme utenom deres søte perle av en vin, Maydie 2013, som er en helt annen vri på tannatdruen. Den er en såkalt vin de liqueur hvor den søte rike druemosten er tilsatt nøytral sprit som modnes sammen. En deilig munnfull til gode sjokoladedesserter, som sikkert holder lenge i kjelleren, men som først og fremst er beregnet på å drikkes mens den er ungdommelig.

Her kan du lese mer om den

Hvis du vil ha tips om flere slike viner, sørg for å registrere deg for våre nyhetsbrev

Pierre Laplace
    275.00 kr
    91 POENG
    Ch. d'Aydie
    Ch. De Mascaraas
    Bestillingsutvalget
    179.90 kr
    88 POENG
    Ch. de Mascaraas Madiran
    Pierre Laplace
    0.50l
    239.00 kr
    87 POENG
    Maydie Tannat
    Vign. Laplace
    199.90 kr
    84 POENG
    Ch. D'Aydie Odé

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.