Fjerde generasjon blir trolig den siste ved Raftevold Hotel, melder Aftenposten. Mange av landets mindre familiedrevne hoteller sliter med å føre driften videre. Få vil overta. Og kjøpere står ikke i kø.
- Det er tøft å drive et hotell der mesteparten av inntektene skal tas inn i løpet av noen sommermåneder, sier Anne Raftevold til Aftenposten.
Flere titall sommerhoteller rundt omkring i landet er nå til salgs. Blant andre Geiranger Hotell, Morgedal Hotell og Bolkesjø Hotell - alle historierike bedrifter med stor betydning for lokalmiljøet.
Negativ spiral
Ifølge Terje Devold i 62° Nord, en reiselivsbedrift som eier mange hoteller, må en av to forutsetninger være på plass for at hoteller med 40-60 rom på mindre steder skal klare å tiltrekke seg kjøpere:
De må enten bli større og være helårsåpne, eller i seg selv være så attraktive at hotellet blir reisens mål.
- Men dessverre er mange kommet inn i en negativ spiral. De har ikke kapital til å utvikle produktet og klarer ikke å møte fremtidens kunder, mener Devold.
Tap
Trenden bekymrer reiselivet. Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge beskriver det som et stort tap dersom denne typen overnattingssteder skulle forsvinne i et stort antall. Dette er, ifølge Tuftin, reiselivsbedrifter som er viktige for det totale reiselivsproduktet.
- Vi kan risikere at noe av det vi er kjent for, kan gå tapt. Skjer det, vil det ødelegge noe av produktet vårt, sier han til Aftenposten.
I Norge finnes det rundt 1.100 hotellbedrifter som sysselsetter 25.000 personer. De fire største kjedene Choice, Rica, Thon og Rezidor, har 50 prosent av hotellovernattingene i Norge. Norske hoteller omsatte for ca. 20 milliarder kroner i 2008. Av dette utgjorde losjiinntektene halvparten. Nesten hvert tredje hotell hadde negativ «bunnlinje» i 2008-regnskapet.
Frem mot 2012 er det ventet at antall hotellrom i Norge vil øke til over 80.000. Det er 10.000 flere enn det var i 2008. De fleste nye rommene kommer i byene.