God billigbordeaux

En fersk bordeaux som strutter av ungdommelig frukt er en oversett kandidat til så vel matbordet som sofakosen.
07 September 2005 - 02:02

Nå kan du gratis få Ukens vin som e-post. Se lenger ned for mer informasjon.

Aase JacobsenFoto: Eva Brænd

Det har vært relativt stille foran hyllene med bordeauxvin de seneste årene. Den voldsomme økningen i boksvinsalget får ta noe av skylden. Men den vedvarende negative salgsutviklingen er også et resultat av at bordeaux generelt oppleves å gi for lite valuta for pengene. Selv om priskurven ikke på noen måte er like bratt som ved slutten av forrige årtusen, krever bordeauxviner fortsatt et tresifret investeringsbeløp. Det finnes altså svært få alternativer i det prissjiktet hvor brorparten av alt salg foregår, nemlig under hundrelappen.

Vellykket 2004
Blant de få billigbordeaux'ene som finnes, utmerker Ch. Le Grand Housteau 2005 (14921) seg. Den konkurrerer i vinvaluta med det meste fra andre hottere vinområder. Duften er dominert av ungdommelig bærpreg, særlig av det røde slaget men også noe solbær, dessuten jordsmonn, røyk og mokka. I munnen er den svært ren og saftig med middels fylde, fin jordsmonnsfedme samt røde skogsbær og solbær i midten, avslutningen er saftig med god bærfriskhet og noe mokka. En sjarmerende vin som er like deilig å drikke uten mat som til lyst kjøtt, lettere lammeretter og gryteretter. Like perfekt for en lun som en hustrig septemberkveld. Denne vinen er beregnet på å nytes mens den er ung, men den kan uten problemer spares et år eller to.

2004 var et velsignet år i Bordeaux - for vinbøndene som fortsatt slikket sine sår etter den lave avlingen i 2003. Men store avlinger er sjelden godt for vinelskeren. Mye sommerregn borget for mye druer og tilsvarende lite sol kunne resultert i undermodne druer. Med Bordeaux' druemiks av de sentmodnende cabernet-sortene er faren for mye grønne aromaer overhengende. Årgangen ble reddet av gongongen da solen tittet frem i slutten av august og holdt seg der til ut i oktober. Men vinbøndene som ikke gjorde jobben sin og enten fjernet skudd tidlig eller fjernet overflødige drueklaser i juli, har sannsynligvis ikke laget en vin å skryte av. Ukens vin derimot har klart seg fint. Hvilket kan tyde på at den lille familiedrevne vingården Grand Housteau i underappellasjonen Premières Côtes de Bordeaux har kommet godt ut av årets utfordringer.

Gunstig klima
Viner fra Premières Côtes de Bordeaux tilhører aldri de mest ettertraktede bordeaux'ene. Jordsmonnet er ikke så distinkt som eksempelvis i Médoc, men det finnes steder med så vel grus som kalkjord og leire. I det hele et variert utgangspunkt som gjør at vinene fra Premières Côtes de Bordeaux ikke kan sies å ha klare fellestrekk, bortsett fra at de svært ofte gir god valuta for pengene.

Vår vin er laget av like mye cabernet sauvignon som merlot som vokser i grusholdig jord i kuperte vinmarker som vender mot elven Garonne i sør. I år som 2004 er en sørvendt posisjon en fordel, slik at vinstokkene får maksimal utnyttelse av solvarmen, samtidig som det aldri blir for varmt gitt nærheten til elven. Lenger ned i åssidene (Cadillac, Loupiac, Saint-Croix-du-Mont) er forholdene for øvrig annerledes siden elven her om høsten gir morgentåke som gir den ettertraktete botrytiseffekten. Men det er altså med helt andre druer.

Bestill Ukens vin med en gang
Ønsker du å bestille Ukens vin trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.
Dersom du ønsker å bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Ukens vin på mobilen - som MMS og SMS
Med Ukens vin som MMS får du med noen få tastetrykk på mobilen vite du hva du skal kjøpe hver uke samtidig som du også får vite en hel masse om vinen. Attpå til en uke før alle andre kan lese om den på nettet.
Står du på Polet og ikke husker hva Ukens vin heter, kan du få det som SMS eller MMS-tekstmelding på mobiltelefonen din.

w MMS:
Skriv Ukens og send til 2004.
Du mottar deretter Ukens vin - med bilde og fyldig tekst - hver tirsdag.
Tjenesten koster 5 kroner pr. mottatt melding.
Vil du stoppe tjenesten, skriver du Ukens stop og sender til 2004.

w SMS:
Skriv varsle ukensvin og send til 1986. Du får Ukens vin sendt som kortfattet tekstmelding til din mobiltelefon hver uke.
Hvis du på et senere tidspunkt ønsker å avslutte abonnementet, sender du kodeordet: Stopp ukensvin til 1986.
Pris for tjenesten er kroner 5 pr. mottatt melding.

Bestille SMS kun én gang: Skriv ukensvin (i ett ord) og send til 1986. Etter noen sekunder får du Ukens vin på displayet.

Ukens vin som e-post er en ny spennende tjeneste fra aperitif.no, og selvfølgelig gratis. Hver tirsdag, altså én dag før alle andre kan lese om den, får du som abonnerer på Ukens vin en e-post rett i postkassen din. Alle andre kan først lese om Ukens vin på onsdag. Det gir deg et forsprang når du vil kjøpe en av godbitene, samtidig som du rekker å bestille dem til helgen.

Benytt påmeldingsfeltet nedenfor for å melde deg på Ukens vin:

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.