Gult er kult med påskeøl

Årets påskeøl dekker store deler av skalaen for smaksfylde. Med andre ord noe for en hver smak.
06 April 2006 - 12:23

Hvis du tror at påskeøl er et noe bryggeriene har funnet på i de senere år for fylle opp tomrommet mellom jule- og sommerølet, tar du feil. Påskeøl eller -brygg har vi hatt mer eller mindre sammenhengende siden 1934 da den første gang ble lansert her til lands. Stilen var et lyst men sterkt øl av pilsnertype. Modellen var trolig danskenes påskebryg som har eksistert siden bryggeriet Thor i Randers begynte å brygge sin Salvator (frelser) i 1898.

Selv om dagens utgaver ikke assosieres med påskens religiøse innhold, har danskene likevel vært flinkere til å holde liv i tradisjonen enn de norske bryggeriene. Men med de nye bryggeriaktørene på banen begynner det å bli mer liv også i vår påskeleir. Derfor kan vi i år glede oss over fire norskbryggete påskeøl med bred distribusjon. I tillegg til ét danskbrygget som i tillegg er økologisk.

De fem ølene er til dels svært forskjellige og dekker dermed hele skalaen for behov i påsken. Grans Bare Påske fra er lettest av alle og passer best som tørsteslukker etter skituren. En lett pilsner med lett bitterhet som bærende element.

Macks Vårøl har noe mer kropp. Et harmonisk og lettdrikkelig øl som passer fint til matpakkelunsjen på verandaen eller i snøfonna.

Haandbryggeriets Påskegodt (10237) (for 50 cl) og Nøgne Ø God Påske 2009 (20760) (for 50 cl) er skåret over en helt annen lest. Men etter smaken å dømme er begge laget i omtrent samme stil. Begge er grumsete rødbrune hvilket tyder på et innslag av hvetemalt og begge har langt mer utpreget maltkarakter og bitterhet enn de to andre. Aromabildet er langt rikere, med Nøgne Øs som den kraftigste. Dette er øl for påskens gode retter som lammesteik, lammegryter eller andre gryteretter med en del fedme. Flott håndverk i begge tilfellene selv om Drammens-utgaven nok er mer tilgjengelig for de som ikke er så bevandret i ølverdenen.

Danske Thy Økologisk Påskebryg (10238) (for 33 cl) befinner seg hva karakter angår midt mellom, men ligner mer på de norske småskalaølene enn de andre. Så er da også Thisted Brygghus et mellomstort tradisjonsrikt bryggeri som imidlertid ikke har laget påskebryg i mer enn 24 år. Et godt øl til lamme- eller kalvesteik samt til de fleste gryter.

Nøgne Ø God Påske
Varenr. 20760, kr 67,90 (50 cl)
Farge og duft: Grumset lys rødbrun. Rik duft med mye søte toner fra syltet frukt samt parfyme/såpe.
Smak: Fyldig anslag, god bitterhet og uttalt maltpreg fra starten, rik kraftig stil, sitter godt og lenge med parfymert fruktighet og malt i finishen.
Mat: Kjøttretter med en del fedme, gjerne braisert lam eller okse.
Vurdering: Et svært rikt påskeøl som må matches med tilsvarende mat. 89 p
Haandbryggeriet Påskegodt
Varenr. 10237, kr 56,40 (50 cl)
Farge og duft: Grumset lys rødbrun. Nydelig fruktig duft med innslag av tropiske toner, søte epler, kvede og parfyme/såpe.
Smak: Fyldig bløtt anslag, god bitterhet samt en del malt fra midten og utover, god bitterhet samt fruktighet i finishen.
Mat: Gryter med lam eller okse, lammesteik.
Vurdering: Et smaksrikt øl som fortjener en plass i kjøleskapet også etter påske. 88 p
Thy Økologisk Påskebryg
Varenr. 10238, kr 36,90 (33 cl)
Farge og duft: Gyllenbrun. God duft med innslag av malt og frukt, også tropisk.
Smak: Bløtt fyldig anslag, god bitterhet, behagelig maltkarakter som holder seg helt ut i slutten men som ikke på noen måte er dominerende.
Mat: Lamme- eller kalvesteik samt til de fleste gryter.
Vurdering: Et godt matøl som også kan nytes alene. 86 p
÷
Mack Vårøl
Farge og duft: Lys brun. God duft av frukt og malt.
Smak: Friskt anslag, fin bitterhet, lett fylde, sitter en stund.
Mat: Matpakkelunsjen på verandaen eller i snøfonna.
Vurdering: Et harmonisk og lettdrikkelig øl. 82 p
Kjøpes i butikk.
Grans Bare Påske
Farge og duft: Gyllen. Lett frisk duft med tydelig humle og noe malt.
Smak: Bløtt anslag, lett behagelig bitterhet som holder seg helt ut i slutten. Tørr finish.
Mat: Tørsteslukker etter skituren.
Vurdering: En lett pilsner med lett bitterhet som bærende element. 78 p
Kjøpes i butikk.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.