Beste norske kokebok
Her er årets beste norske kokebøker

Hvilken som blir årets aller beste, får du vite den 30. november.
26 November 2015 - 00:56

Resultatet av årets rikholdige kokebokhøst er klar. Fem kokebøker peker seg ut som årets aller beste. Og hver på sin måte.

Ikke bare oppskriftene

Det er altså ikke bare oppskriftene som avgjør hvorvidt en kokebok når finalerunden. Juryen har vurdert kandidatene etter en rekke kriterier som kreativitet/originalitet, språklig kvalitet, brukervennlighet og nytteverdi, selgende og helhetlig design, kommersielt potensial, om det er en kokebok man blir sulten av og ikke minst overlevingsevne.

-I år var det generelle nivået på de over 30 påmeldte kokebøkene svært høyt. Det gjør det både lett og vanskelig å plukke ut de fem finalistene, sier sier Per A. Borglund, redaktør for Mat fra Norge og innehaver av Norges største

Årets kokebokjury

Juryen består av representanter fra mange fagmiljøer for å sikre størst mulig bredde i vurderingen. Felles for alle er stor interesse for alt som kan nytes.

Per A. Borglund, matbladredaktør og innehaver av Norges største kokeboksamling

Janneken Øverland, tidligere forlagsredaktør i Gyldendal og De Norske Bokklubbene

Geir Magnus Svae, konsernkjøkkensjef i Bølgen & Moi-gruppen, tidligere aktiv som konkurransekokk og sjef for juniorkokkelandslaget

Stein Øvre, designer i Creuna som har vunnet flere priser for sitt arbeid, også innen bokdesign

Aase E. Jacobsen, ansvarlig redaktør, Apéritif

Camilla Tvedt, kategorisjef, Norli Bokhandel

kokeboksamling på snart 10.000 bøker. - Når nivået er så høyt og jevnt må man ofte ned på detaljnivå for å skille de aller beste bøkene fra de nest beste. Fortsatt er det mye slurv også i bøker som er påkostet og laget av dyktige mennesker. Unøyaktigheter i oppskriftene, ufullstendige forklaringer og dårlige bilder nytter ikke i et slikt selskap, sier Borglund.

Han har vært med i juryen alle de åtte gangene prisen er delt ut siden 2008.

Årets pris deles ut den 30. november under et arrangement på Kafe Løve/Det Norske Teateret. Kåringen er et samarbeid mellom Apéritif og Norli.

Her kan du se alt det morsomme som skal skje denne kvelden

Dette er juryens begrunnelse for at akkurat disse fem er finalister til den store prisen Beste norske kokebok 2015:

Pannekaker, Lise Finckenhagen, Cappelen Damm

Lise Finckenhagen er en kreativ kokk som får oss til å synes at matlaging er gøy. Med boken Pannekaker beviser hun at denne typen bakverk er alt annet enn flatt, traust og kjedelig. Her møtes sprøstekt kinesisk and og banansjokolade i et fargerikt fellesskap. Voksent, barne- og familievennlig.

Verdens beste familiekokebok, Kjartan Skjelde, Berit Nordstrand, Gyldendal

Livet består av flest hverdager. Mesterkokk Kjartan Skjelde gir oss sammen med lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand oppskriftene på de daglige måltidene, gjerne med enkle, ujålete ingredienser. Sunnhet, nytelse og matglede går hånd i hånd i en allround kokebok, særlig godt egnet for småbarnsfamilier som ikke vil jukse med maten.

Kokkelære. Den store kokeboka, Tom Victor Gausdal, Press

Det går tiår mellom hver gang det kommer ut en kokebok bok som vil bli stående som en klassiker. Tom Victor Gausdals Kokkelære er vår tids Schønberg Erken Stor kokebok - et omfattende og svært anvendelig oppslagsverk.

Glød, Jan Ivar Nykvist, Gyldendal

Glød er blitt omtalt som tidenes beste norske grillbok, og grillkonge Jan Ivar Nykvist overfører sine kunnskaper, tips og triks på en overbevisende måte. Her er fileter, fisk og pølser, men også utradisjonelle grillobjekter som kanin, hval, krabbe, pizza og bringebærsuppe!

Gatemat, Stian Floer og Jan Robin Ektvedt, Press

Omslaget ser ut som fasaden på en moderne food truck, og man blir sulten av å lese årets mest trendy kokebok. Her er det spennende mat fra hele verden, fra Vestlandets sveler til kinesisk gatemat og i tillegg en hel telefonkatalog av eksotiske ingredienser. Gatemat er kokeboka uten kniv og gaffel som inviterer til en kulinarisk reise verden rundt, fra gatehjørne til gatehjørne.

Dette var fjorårets kokebokfinalister og -vinner

Til sammen 33 kokebøker er vurdert. Disse nådde ikke opp:

Rune & Margit & Moi, Jan Hedenstad

Theas little kitchen, Thea Olsen Bolstad

Trines mat 2, Trine Sandberg

Veganmat på sitt beste, Jane H. Johansen

Pasta og pizza, Dag Tjersland

Min mat, Ørjan Johannessen

Mat for berser, stuter og kølkjørersker

Manuelas romantiske drøm, Manuela Kjeilen

Kokken og professorens kokebok, Bård Greni

Fru Timians beste sommermat, Marit Røttingsnes Westlie

Godt brød, Per Asbjørn Risnes Jr

Grovt brød, Torunn Nordbø

Den store kjøttkokeboka, Andreas Viestad

Det norske kakebordet, Hege Norman-Stormbringer

Taco República, Henrik J. Henriksen

Øl, vin, mat, Gustav Jørgensen

ALT blir bedre med bacon, Christopher Sjuve

Balanse: matgleder med mening, Helene Lerbrekk

LavFODMAP, Cecilie Hauge Ågotnes

Manuelas bakebibel, Manuela Kjeilen

Den store oppskriftsboken for retter av klippfisk og stokkfisk,   Anders J. Hyvik

Gull i munn: idrettsheltenes egne favorittoppskrifter

Norske smakar,  Linda Eide

Surdeig Casper, André Lugg

For godt til å være sunt,  Heidi Medgard Oskam

Kunsten å svi vann, Veronica Samuelsen

Gryta hennar mor, Bodil Nordjore

Ei salig røre: ungdommenes favorittoppskrifter, Tom Gaudland

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før