Den siste store bragden var i november 2014, da de vant to bronsemedaljer under World
Dette er de etterspurte ostene
Kraftkar: En vellagret blÄskimmelost med en kremaktig og litt kornete konsistens. Den er tilsatt ekstra flÞte og saltet lengre for Ä fÄ fram den sÊregne, kraftige og fyldige smaken.
Mild Mester: En halvfast hvitskimmelost med en mild nĂžtteaktig smak.
Vismann: En kremaktig blÄskimmelost, med tilsatt ekstra flÞte for en fyldigere smak.
Edel Frue: En myk hvitskimmelost av typen camembert med mild rund smak.
Cheese Awards i London, med ostene Edel Frue og Mild Mester. Over 2600 oster fra hele verden deltok i konkurransen, som ble bedĂžmt av 250 dommere. Og med det har familiebedriften fra Tingvoll vunnet VM-medaljer for alle sine fire oster.
Vellykket tilfeldighet
Med sine to VM-gull er likevel Kraftkar flaggskipet i Tingvollost. Men den ble faktisk til ved en tilfeldighet. Ved en produksjon av Vismann, en av Tingvollost sine fire oster, ble det for mye ostemasse i forhold til former. Ystesjefen hadde resten av ostemassen i brieformer som er noe stĂžrre, og eksperimenterte litt med salting og dermed hadde den fĂžrste Kraftkar sett dagens lys, i alle fall forlĂžperen.
Kraftkaren blir pleid og behandlet etter alle kunstens regler og med kjĂŠrlig omsorg. Etter at den
Fakta om Tingvollost
Tingvollost: Etablert pÄ Saghaug gard i 2003.
Ysteri: Eget gÄrdsmeieri bygd i 2006.
Ostetyper: Fire forskjellige hvit- og blÄmuggoster.
RÄstoff: Pasteurisert kumelk fra egen gÄrd.
Ansatte: 8 Ärsverk.
Produksjon per Är: 21 tonn ost.
Kundene: Restauranter og utvalgte butikker.
Eiere: SolvÄr Waagen, Gunnar Vaagen.
Kristin Waagen og Egil Smith Meyer.
er lagt i former ligger den et dÞgn i romtemperatur og snus fire ganger, fÞr den legges i mettet saltlake ett dÞgn. Deretter blir den lagt til modning et halvt Är, og den blir snudd en gang i mÄneden, fÞr den blir pakket for hÄnd. Det er rutine Ä smake pÄ en ost fra hver produksjon.
De tre andre ostene fÄr ikke mindre omsorgsfull pleie, men har pÄ langt nÊr samme lagringstid. For Ä ha full kontroll med hva man sender ut er det rutine Ä smake pÄ en ost fra hver produksjon. Daglig leder i Tingvollost, Egil Smith-Meyer, rÞper at beste kvalitet alltid blir sendt til restaurantkundene.
HĂžye kvalitetskrav
Tingvollost produserer i dag de fire samme ostene som de startet med i 2003. Kravene til kvalitet pÄ alle nivÄ har alltid vÊrt hÞye. Det brukes kun fersk melk til ystingen, og alle ostene er ekte hÄndverksprodukter.
-Ja, vi holder oss til de ostene vi startet med, de er selvfÞlgelig utviklet mye siden starten, men i utgangspunktet er det de samme. Vi har hele tiden hatt fokus pÄ Ä forbedre oss og arbeider hver dag med Ä perfeksjonere de fire ostene vi produserer, sier Kristin Vaagen, Þkonomisjef i bedriften.

Â
Hun forteller at det dreier seg om smÄ justeringer, som for eksempel en dag mindre i modningsrommet eller en liten justering av luftfuktigheten under modningen. SmÄ ting som kan vÊre avgjÞrende for resultatet. Dette er ogsÄ en viktig Ärsak til den suksessen de har hatt.
-Men det er farlig Ä sole seg for lenge i glansen av suksess og medaljer, da stagnerer man. Medaljene er viktige fordi de i markedsfÞringen betyr mer enn selvskryt fra oss. Men vi har et motto: Uansett hvor mange medaljer vi fÄr, sÄ er den beste osten ennÄ ikke laget.
PopulĂŠrt produkt
TingvolIost er et familiedrevet gÄrdsmeieri pÄ Saghaug gÄrd i Tingvoll kommune, og i osteproduksjonen brukes kun pasteurisert kumelk fra egen gÄrd.
Ostene fra Tingvollost er smaksrike delikatesser som er Ä finne pÄ menyen hos de mest eksklusive restauranter over det ganske land. Kjendiskokkene rett og slett elsker Kraftkar, Vismann, Edel Frue og Mild Mester.
Norge har aldri vÊrt kjent ute i verden som et stort osteland, sÄ hvordan har et lite gÄrdsmeieri fra ei lita bygd pÄ NordmÞre klart noe sÄ unorsk som Ä lage fire av verdens beste oster?
To generasjoner
Kristin Waagen forteller at suksessen har flere Ärsaker:
-Jeg vil fÞrst si at vi er fire personer som eier Tingvollost. Min mor SolvÄr Waagen er ystesjef, min far Gunnar Waagen er bonde, min samboer Egil Smith-Meier er daglig leder og meg selv som er Þkonomisjef og odelsjente. Da vi fire bestemte oss for Ä starte osteproduksjon i 2003, var vi nÊrmest analfabeter nÄr det gjaldt ost. Men vi hadde gode markeds- og markedsfÞringskunnskaper, sier hun og legger til:
-Vi hadde ogsÄ tidlig klart for oss hvilken profil vi Þnsket og hvem kunden skulle vÊre. Under utarbeidelse av forretningsplanen satte vi et ganske sÄ hÄrete mÄl om Ä bli ledende osteprodusenter i MÞre og Romsdal, sÄ vi var ikke skvetne. Det var egentlig sÄ skremmende overmodig at jeg ikke turte Ä si det hÞyt.
Bratt lĂŠrekurve
-Vi forsto at skulle vi lykkes, mÄtte vi sikte hÞyt og vi mÄtte sÞke lÊrdom hos de beste. Disse fant vi i Frankrike og Sverige, som har et meget godt ystemiljÞ. FÞrste Äret ble brukt til kursing, reising og lesing. LÊrekurven var, for Ä si det mildt, bratt. Men uansett kunnskap og suksess, vi blir aldri ferdig utlÊrt og er stadig pÄ jakt etter mer kunnskap. At vi tidlig kom i kontakt med flere av landets beste kokker, har ogsÄ betydd veldig mye. De ble viktige dÞrÄpnere for oss og mange av dem er faste kunder, forklarer Kristin.
Helt i starten traff de pĂ„ Arne RoksvĂ„g, som hadde vĂŠrt assistent da Bent Stiansen vant Bocuse dâOr i 1993. Han gav konstruktive tilbakemeldinger, noe de ikke bare lĂŠrte mye av, men som ogsĂ„ fortalte dem at de var pĂ„ rett vei.
I 2006 tok de mot til seg og kontaktet Arne Brimi. Han ble veldig begeistret for ostene, og har i mange Ă„r hatt Tingvollost pĂ„ menyen i sine restauranter. Â
Franske lĂŠremestere
-For Ă„ fĂ„ det beste kjĂžpte vi tjenester hos flinke folk fra forskjellige fagmiljĂžer. Vi har hele veien vĂŠrt bevisst pĂ„ Ă„ benytte fagfolk til oppgaver vi selv ikke har kunnskap om. Vi bruker heller tiden pĂ„ det vi kan. Da vi skulle lĂŠre oss ysting, reiste min mor og jeg dro pĂ„ kurs til Frankrike og Sverige som har veldig gode ystemiljĂžer. NĂ„ er det jo slik at alle kan ikke reise bort pĂ„ kurs samtidig, sĂ„ vi inviterte fagfolk hit slik at alle ansatte kunne fĂ„ delta, noe vi fremdeles ofte gjĂžr. For et par uker siden hadde vi av ysterĂ„dgiver for franske gĂ„rdsysterier, Michel Lepage, og hĂžyskolelĂŠrer i ysting, Yves GaĂŒzere, forteller Kristin. Â
Internasjonal kvalitet
I 2006 var mÄlet om Ä bli ledende osteprodusenter i MÞre og Romsdal nÄdd og de fire eierne i Tingvollost satte et nytt, og denne gangen et virkelig hÄrete mÄl i sin forretningsplan: à lage smaksrike oster av internasjonal kvalitet. En nesten uhÞrt mÄlsetting for et lite gÄrdsmeieri pÄ NordmÞre. Skulle mÄlet nÄs, betydde det at de ogsÄ mÄtte begynne Ä konkurrere internasjonalt. I 2011 tok de trippel gull, bÄde i NM, Nordisk og World Cheese Awards i Storbritannia.
I ysteriet hos Tingvollost finnes ingen maskiner. Alt foregÄr for hÄnd og ystesjef SolvÄr Vaagen fÞlger nÞye med.
Osten som lages her er hÄndarbeid. Ystesjefen er pinlig nÞyaktig, noe som er avgjÞrende for Ä fÄ en jevn kvalitet. Stor betydning har ogsÄ kulturen og muggen som blir til satt. Den blir kjÞpt frysetÞrret fra Frankrike og er en type roquefortkultur.
Ysting er hÄndarbeid
-Skal man lage god ost, nytter det ikke bare Ä fÞlge en oppskrift og Ä forholde seg til klokka. Osten er en levende organisme og mÄ behandles deretter. Ystesjefen bruker hendene, hun kjenner, lukter, ser, smaker og rÞrer. Dette er ikke noe man bare kan lÊre pÄ kurs, men kunnskap og erfaring ervervet gjennom mange Är. Dette er avgjÞrende for en jevn kvalitet. Ysting er et hÄndverk der nÞyaktighet er avgjÞrende.

Â
NÄr sÄ tiden er kommet og ostemassen er klar, er det full fart. Seks personer jobber i hÞyt tempo med Ä fylle osteformene. Det mÄ gÄ raskt for at ostemassen ikke skal klumpe seg sammen i ystekaret.
Etter at ostemassen er kommet i formene vendes osten slik at begge sider skal bli fine, og sĂ„ vendes de igjen â og igjen. PĂ„ kvelden er det daglig leder og ystesjefen som bytter pĂ„ Ă„ ta Ăžkta i meieriet med Ă„ snu dagens produksjon.
Tingvollost har ingen salgsavdeling. Egil Smith-Meyer forteller at de alltid har hatt direkte kontakt med kundene og har takket nei til alle forespĂžrsler fra grossister.
Personlig kontakt med kundene
-Vi selger direkte til kundene. Det vil si at kundene bestiller direkte fra Tingvollost, noe som gir oss anledning til Ä ha en personlig kontakt som vi setter stor pris pÄ. Det har vi inntrykk av at kundene ogsÄ gjÞr.
Kristin Vaagen rĂžper at det ikke er meningen at Tingvollost skal vĂŠre lett tilgjengelig.
-Vi jobber etter mantraet: Tingvollost skal vÊre eksklusiv, men ikke umulig Ä fÄ tak i.
I dag leverer Tingvollost halvparten av osten til restauranter og resten til utvalgte butikker. à rlig gÄr det med 200.000 liter melk til osteproduksjonen pÄ Tingvollost, det gir 21 tonn ost. Meieriet var bygd for en produksjon pÄ 12 tonn, sÄ kapasiteten er sprengt.
-Ja, det kan man trygt si. ForespÞrsler er kommet fra flere land, ogsÄ USA, men sÄ lenge vi ikke klarer Ä dekke forespÞrselen her i landet, sÄ er det ikke aktuelt og eksportere til utlandet, sier Kristin Vaagen til slutt.
SÄ enn sÄ lenge fÄr vi beholde delikatessene fra Tingvollost for oss selv her i landet.
