Hjemme- og bortepåskevin

Ukens vin er svært godt egnet for den forestående høytiden eller ferietiden, alt etter hvordan du ser det. Den er rimelig nok til å kunne nytes midt i uken, god nok til å nytes på festdagene og upretensiøs nok til å kunne slepes med til fjells eller til f
03 April 2001 - 16:39

Saint-Pierre Cabernet Sauvignon 1999 (varenr. 13223) er med en pris på kroner 79,50 et skikkelig røverkjøp. Til tross for at den er laget av en internasjonal drue har den mer enn nok av regionalkarakter, altså det typiske preget til de røde vinene fra Languedoc i Sør-Frankrike som betyr krydder og urter som timian og rosmarin. Smaken er saftig med fine syrer og tanniner, en super matvin til så vel praktiske kjøttgryter som grillet kylling eller annet kjøtt og ikke minst påskelammet. Den gjør også en god jobb som kosevin på grunn av den fine leskende stilen.

Domaines des Roches er ingen vingård, kun et varemerke tilhørende produsenten Virginie som eier 300 hektar vinmarker og disponerer ytterligere 650, ingen liten butikk med andre ord. Virginie produserer både AOC-viner og viner med betegnselsen Vin de Pays d'Oc som her er ensbetydende med fruktige viner beregnet på å drikkes mens de er unge. Druene til Saint-Pierre som kommer fra både relativt sett kjøligere deler av Hérault og varmere områder nærmere Béziers, er høstet om natten for å sikre best mulig kvalitet. En liten andel av vinen har fått et opphold på 4 måneder i nye amerikanske og franske eikefat noe som gir den vellagete billigvinen ekstra dybde.

En litt fyldigere en
Men hvis du synes at påsken og påskelammet må feires med litt fyldigere viner, og prisen ikke på død og liv må være under hundrelappen, anbefaler vi en cabernet sauvignon fra "over there". Nemlig Paso Robles Cabernet Sauvignon 1995 (varenr. 13230, kr 111,90), en saftig, rund og innsmigrende vin som byr på en god kompott av røde skogsbær og eik. Synes du det høres søtt og klissete ut, så kan vi trøste deg med at det er den slett ikke. God saftighet og bløte tanniner sikrer at den kan nytes så vel alene som til det før nevnte lammet eller hva annet av gode kjøttretter som måtte stå på menyen.

Paso Robles har benevnelsen California hvilket innebærer at druene til fra hele fylket, men selvsagt med hovedvekt i de nordlige delene, da Sør-California er lite egnet til dyrking av kvalitetsdruer. Produsenten Indigo Hills Winery eies av verdens største vinprodusent Gallo som i de siste årene har rettet fokus mot stadig bedre viner.

Denne knallgule drinken er perfekt til påske og når du trenger noe som lyser opp
Ukens drink
Mayfair

Appelsin og aprikos bidrar med farge og gin med friskhet - og ytterligere kick får smaken med litt nellik. Jula varer helt til påske - og påsken helt til jul.

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten