Imponerende søritalienske hvitviner

Fra Campania kommer dette knippet med knallgode viner, ikke bare i hvitt, men også rosa og rødt.
19 Juli 2017 - 14:45

Pian di Stio IGP Paestum Fiano Biologico 2016 er en helt spesiell vin som får sine druer fra høytliggende parseller ved 450-550 m.o.h. med kalkholdig leirjord innenfor nasjonalparken Cilento. Det gjør at den også er økologisk sertifisert, men først og fremst kjennetegnes den av svært god konsentrasjon, stor stofflighet og flott friskhet. En drøm til smaksrike sjømatretter.

Den er laget av fiano alene, for øvrig en av Campanias hvite druer som har DOCG-stempel, men kun om den kommer fra Avellino-området litt lenger inn i landet. Jordsmonn og høyde over havet er omtrent det samme, men Pian di Stio Fiano er altså en IGP Paestum som ligger rett sør for Salerno.

Det er også Palinuro IGP Paestum Bianco 2016 som er en miks av like deler fiano, greco og falanghina, altså samtlige av Campanias beste hvite druer. Parsellene ligger litt lavere, mellom 210 og 550 m.o.h. og er sør-sørvestvendt. Det gir maksimal soleksponering som reflekteres i vinen gjennom dens fedme og fyldige frukt. En ekstra rik Campania-hvitvin som fungerer også til retter med lyst kjøtt.

Falanghina er kanskje min favorittdrue blant de hvite fra Sør-Italia, i hvert fall har den en fantastisk historie. Og Falanghina Campania IGP 2015 lever så absolutt opp til forventningen. Den er noe rikere enn de fleste andre falanghinaene jeg har smakt, noe som gir den et pluss i møte med mer smaksrike retter. Men den har fortsatt druetypens gode syrefriskhet i behold. Campania IGP-stempelet brukes når druene kommer fra et større område eller som her utenfor IGP Paestums grenser.

Bak disse vinene står San Salvatore 1988 som er en jordbruksbedrift med en ekstra tydelig bærekraftig filosofi. De 109 hektarene med vinmarker, olivenlunder, frukttrær, skog og beitemarker for bøflene, jobbes det økologisk med biodynamiske metoder og preparater. Bøflene gir ikke bare melk til områdets berømte ost som mozzarella di bufala, men også råvare til deres egenproduserte gjødsel.

Bøflene bidrar med råvare til både ost og gjødsel.

San Salvatore 1988 lager ikke bare hvitvin, også deres rosevin og rødvin av Campanias fremste røde drue, aglianico, er veldig gode representanter og vel verd å prøve ut.

Eiendommen fordeler seg på flere kommuner som Stio, Giungano og Cappaccio, som ligger høyt hevet opp mot 600 m.o.h. over kystlinjen ikke langt unna. Vinene bærer også navnet til den gresk-romerske byen Paestum, grunnlagt år 600 før vår tid. I dag er det betydelige arkeologiske utgravinger her, deriblant dekorerte graver i byens nekropolis, hvor Stuperens grav fra år 470 før vår tid, er den mest kjente.

Stuperens grav fra år 470 før vår tid.

Se alle produsentens viner her

Hvis du vil ha tips om flere slike viner, sørg for å registrere deg for våre nyhetsbrev

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker