Jagland vurderer ølavgiften

Avgiftene på øl og mineralvann har steget enormt de siste fem årene, og truer med å kvele norske bryggerier, hevder næringen. Nå lover Arbeiderpartiets Thorbjørn Jagland å se nærmere på saken.
15 August 2001 - 02:36

- Når tidene forandrer seg må avgiftsregimet justeres, uttalte Jagland under et bedriftsbesøk hos Aass Bryggeri i Drammen på tirsdag. Avgiften på alkoholfri drikke har steget 50 prosent de siste fem årene, mens lettøl og pils har økt med 26 prosent. Til sammenlikning har avgiften på vin og sprit økt med bare 14 prosent.

- Vi må se nærmere på dette, og tilpasse oss omgivelsene, sa Jagland. Han understreket at myndighetene allerede har halvert momsen på brus, mineralvann og alkoholfritt øl, og at investeringsavgiften på returemballasje er fjernet.

- Vi er godt fornøyd med de tiltakene som myndighetene allerede har satt i gang, fortalte administrerende direktør Terje Aass i Aass Bryggeri. - Men fremdeles øker omsettingen av sterkere drikker fra utlandet, mens salgstallene til norskprodusert øl og brus stagnerer.

Knusende rapeavgift
Informasjonsdirektør Helge Hasselgård i Bryggeri og mineralvannforeningen vil ha bort kullsyreavgiften, populært kalt rapeavgiften, og senke avgiften på øl til svensk nivå.

- Dette vil gavne små nasjonale produsenter av øl og mineralvann, og redusere den ødeleggende grensehandelen, sier han.

Avgiften på alkoholfri kullsyreholdig drikke ble innført som en ren luksusskatt i 1924, og regnes ifølge Hasselgård som totalt avleggs og meningsløs i dag.

- På grunn av et sterkt konkurranseutsatt marked hvor matkjedene presser ned prisene fra leverandørene, er denne avgiften med på å knuse små bryggerier og brusprodusenter i distriktene, sier Hasselgård.

Bombardert
På direkte spørsmål på om Arbeiderpartiet kommer til å jobbe for å sette ned avgiftene på øl og alkoholfri drikke, svarte Jagland:

- Jeg vil ikke si noe konkret, men vi har allerede begynt å justere på forholdene for denne bransjen. Jeg lover at vi skal se på disse tingene i tiden fremover. Samtidig vil jeg understreke det viktige i en ansvarlig helhet.

Med klubbleder Leif Erik Johansen og administrerende direktør Terje Aass som guider, og med pressekorpset på slep, fikk Jagland en omfattende rundtur i bryggeriet. I lunsjpausen snakket han med bryggeriarbeiderne i Aass i kantinen. Arbeiderpartiets leder ble straks bombardert med spørsmål om alt fra sykelønnsordning, elavgift og høyt skattetrykk. Utspørrerne høstet stadig begeistret applaus fra salen, mens Jagland ved flere anledninger måtte heve stemmen for å bli hørt.

Reklame
- Norge er ikke et høykostland, slik mange tror. I Norge har samlet skatte- og avgiftsnivå stått stille siden 1986, mens andre europeiske land har økt sine skatter og avgifter. I dag ligger vi omtrent likt med andre land på samme velferdsnivå som oss, argumenterte Jagland.

En Aass-ansatt ville vite hva Jagland hadde tenkt til å gjøre med dagens regler for alkoholreklame. I dag får ikke norske bryggerier lov til å markedsføre merkenavnet sitt, mens utenlandske bryggerier markedsfører seg aggressivt blant annet på internasjonale idrettsstevner som kringkastes i Norge.

Jagland lovet å se nærmere på hva som kan gjøres både med avgiftene og reklamespørsmålet. - Jeg har fått en nyttig fremstilling av utfordringene Aass Bryggeri og resten av næringen står ovenfor, konkluderte han.

Newswire
Foto: Henning Poulsen

Best blant bestillingsnyhetene i mai: Det skal godt gjøres å overgå chablis på dette nivået
Tester

Nydelige 2022-burgundere, strålende rieslinger, fantastiske champagner og lekre 2021-bordeauxer er noen av de andre høydepunktene blant de drøyt 1300 vinene som er testet.

Nyhetene i basisutvalget: Nå kan du legge en ny favoritt til listen av rødviner - og denne er aller kulest
Tester

For trousseau og synonymet bastardo er de mest interessante av vinnyhetene i basis i mai.

Grillet makrell med sitroncouscous, grillet paprika og squash

Akkurat nå er makrellen på sitt aller beste

Vi har gitt den store sommerfisken, makrellen, internasjonalt og sesongriktig følge i denne retten.

Kyllinglårene er det beste på kyllingen - når de får litt drahjelp som her

Kyllinglårene er det beste på kyllingen - når de får litt drahjelp som her

Kyllinglår som marineres noen timer i lime blir ekstra gode - bare prøv denne oppskriften.

Tester

Nå er det dokumentert: Norge har noen av de rimeligste luksusmenyene

Norge inntar 10. plassen over de dyreste Michelin-menyene – langt bak våre naboland – i en oversikt utviklet av Chef’s Pencil. Det er noe som bør utnyttes til bransjens fordel.

Se alt det gode du kan lage med makrell
Oppskrifter makrell

Se alt det gode du kan lage med makrell

Denne råvaren som er blant de billigste i fiskedisken, er på sitt beste nå og kan trylles med på kjøkkenet. Her finner du mange fristende oppskrifter.

Tortillaene kan fint fylles med fisk - det smaker knallgodt når de stekes på denne måten.

Grillet makrell med sitroncouscous, grillet paprika og squash