Jordsmonn og gamle vinstokker

Hos Allende står troen på gamle vinstokker fjellstøtt. Kombinert med inngående kunnskap om hva som befinner seg under overflaten, lager bodegaen rioja i eliteklassen.
18 August 2010 - 15:18

Miguel Angel har med Allende gått så langt som mulig for å utnytte potensialet som ligger i vinmarkene. I 1986 kjøpte han en eiendom i Briones i det nordvestligste hjørnet av Rioja Alta, 9 km fra Haro og 36 km fra Logroño. Briones er for øvrig den eldste landsbyen i Rioja og for så vidt i Spania, med sin 3000 år lange historie.

Siden starten har han utvidet ved å kjøpe parsell for parsell frem til dagens 56 hektar. De fordeler seg på 92 parseller med i alt 14 ulike jordsmonn. Kun to av disse har høyt kalkinnhold. Dermed skiller Briones seg fra resten av denne delen av Rioja Alta som er dominert av kalk og leire.

Gamle vinstokker med et gjennomsnitt på 45 år, og de eldste fra 1902, er selve essensen i Allendes filosofi. Samtlige er buskbeskåret, men med en høyere gjennomsnittsbeplanting (3600 pl/ha) enn det som er vanlig i Rioja. Han har så å si bare tempranillo, men også litt garnacha og graciano samt litt viura og malvasia.

Lang vekstsyklus
Toppvinen Aurus kommer fra ni ulike parseller med svært gamle vinstokker plantet i nordvendte slake skråninger. På den måten sikres en svært lang vekstsyklus og man oppnår druer med god syre og ikke minst modne tanniner. - Det er umulig å komme under 14 prosent alkohol i en slik vin, forklarer Angel.

Jordsmonnet er rød leire i det øverste jordlaget og grus under. Aurus er den av Allendes viner med størst atlanterhavspåvirking hvilket betyr markante tanniner og en vin som trenger lang tid i fat (to år) og deretter i flaske. 2005 byr på kjølig eleganse, flotte skogsbærtoner, veldig god karakter, faste tanniner og en ganske varm avslutning med noe fat. En stor vin med godt potensial.

Aurus lages kun i utvalgte årganger og bare i år med de lengste vekstsyklusene. Det er fordi graciano trenger ekstra lang tid på å oppnå myke nok tanniner i dette noe kjøligere klimaet.

Angel lager også en ren graciano og den viser i 2005-utgave alle denne druens særpreg. Det betyr tydelig animalsk karakter, veldig god fasthet fra fyldige tanniner, god syre og en del eik i finishen.

I enkeltvinmarksvinen Calvario er det bare noen få prosent graciano. Denne vinmarken på to hektar ligger i en slak helling. Den ble plantet i 1945 og har et høyt innhold av grus og steiner. - Det gir en vin med tydelig middelhavskarakter med rundere tanniner, også takket være 2005-årgangen som nettopp fremhevet denne stilen, forklarer Angel.

Lekkert hvitt
Like fullt er tanninene merkbare i Calvario 2005, for dette er en vin som trenger tid på å rundes av. I dag er den en kraftig, varm og rik vin med god fasthet, men allerede viser den tegn til fremtidig eleganse. Her gjelder det å være tålmodig.

Den "vanlige" røde Allende er derimot drikkeklar. Og som alltid et sikkert kort med veldig god frukt kombinert med flott syre og fine tanniner. Selv om den er en blanding av druer fra hele eiendommen, viser den tydelige årgangsvariasjoner som jo er et typisk trekk ved Rioja. Mens 2005 har stor fyldig frukt, veldig god saftighet og mye krydder, går 2004 i mer klassisk retning med god syre og fine faste tanniner og en slankere profil.

Siden det ikke har vært plantet noe særlig hvitvinstokker i Rioja siden 1970-tallet, er det som finnes stort sett svært gamle planter. Den hvite Allende er laget av druer fra gjennomsnittlig 50 år gammelt materiale, hovedsakelig viura. I 2007-årgangen er en riktig så lekker sak med flotte sitrustoner, god fedme, bra mineralkarakter og et fint krydderpreg.

Martires kommer fra én enkelt vinmark, forholdsvis ung, siden den ble plantet i 1970, og med 100 prosent viura. Jordsmonnet er rød leire med mye sand og vinmarkene er nordvendte. Likevel oppnås 14 prosent alkohol. Det skyldes druens egenskaper. Viura trenger nemlig lite fuktighet i jorden, tempranillo og garnacha noe mer og graciano aller mest. Derfor er vinmarkene plantet i denne rekkefølgen fra topp til bunn. På toppen av skråningene er jordsmonnet på sitt mest karrige og sørger for stor konsentrasjon i druene.

Hygiene viktigst
Det er ikke bare årgangene som varierer, også forholdet mellom de røde og hvite druene. Et godt hvitvinsår er nesten alltid et middels bra rødvinsår. 2007 skiller seg ut som meget bra for hvit og rød. At begge druefarger lykkes så godt er nemlig sjeldent. - 2008 er motsatsen til 2007 med eksepsjonell kvalitet for hvit og noe mer klassisk for rød, sier Angel og legger til:
- 2009 blir svært vellykket for de røde og bra for de hvite, dog ikke med den samme friskheten som året før, men mer preget av honning og eksotisk frukt.

Angel filtrerer ikke vinene sine. Enkelte av dem, blant andre Calvario, klares heller ikke, for å beholde maksimal kompleksitet.

- Når det kommer til vinifikasjon, gjør vi alt veldig enkelt. Det aller viktigste er renhold. Hvis du slurver med hygienen, kan du ikke lage god vin. Likevel bruker jeg svovel, men ikke mer enn nødvendig, totalt 68 mikrogram, for å beskytte vinen mot oksygen etter at den er tappet i flaske, slår han fast.

Den vanlige røde Allende har en tredel nye fat, de øvrige røde bare nye. Angel satser på fransk eik alene, men fra en håndfull forskjellige leverandører. - Hvis det er en varm årgang, bruker jeg mer Taransaud-fat, og hvis det er en kjøligere årgang, kompenserer jeg med eksempelvis Saury, forklarer han til slutt.

Foto: Allende

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske