Kaffe inn i hjertevarmen

Nå kan vi drikke kaffe av hjertens lyst. En ny undersøkelse viser nemlig at vår nasjonale varmdrikk kan nytes uten økt risiko for hjerte- og karsykdommer. Kanskje gjør den at du får mindre ryggplager, mareritt, søvnløshet, hodepine, forstoppelse og kvalme
Redaksjonen
04 Mars 2001 - 12:37

Oslo(NW): Undersøkelsen fra Universitetet i Helsinki slår fast at dødelig hjertesvikt ikke har noe med våre kaffevaner å gjøre. Over 20 000 godt voksne menn og kvinner ble fulgt opp over en tiårsperiode i det omfattende studiet av kaffens effekt på hjertet.

Professor Dag Thelle har forsket på effekten av kaffe, og er ikke overrasket over resultatene fra undersøkelsen.

- Kaffe er ufarlig for de aller fleste. Men for noen av oss kan kokekaffe påvirke fettstoffskiftet og gi økt kolesterol. Men filterkaffe kan alle drikke med god samvittighet, sier han. Han råder de som er i risikogruppen for høyt kolesterol eller hjerte- og karsykdommer til å alltid trakte kaffen.

Flere effekter Den finske undersøkelsen viser at kaffe ikke bare er ufarlig for hjertet, men at den også har gunstig effekt på gallestein. Det viste seg også at forsøkspersonene som ikke drakk kaffe meldte om et større omfang av ryggplager, mareritt, søvnløshet, hodepine, forstoppelse og kvalme enn de som drakk mye kaffe. Også tørr munn og tett nese var noen av plagene til de kaffe-avholdende.

- Det overrasker meg ikke. Vi vet fra før at kaffe har en positiv effekt på luftveisproblemer, sier informasjonssjef Ida Byrkjeland i Norsk kaffeinformasjon. Thelle mener at den finske undersøkelsen er troverdig, men advarer mot å trekke krystallklare konklusjoner.

- Man har nesten aldri klart å påvise en tydelig sammenheng mellom et kosthold og en helsesykdom. Kostvanene er bare én av mange faktorer som påvirker vår risiko for sykdom, sier han.

Nordmenn var i fjor verdens mest kaffedrikkende folk. Hvert år drikker vi 160 liter per hode, og det er mannlige trøndere som topper statistikken.

- I fjor drakk vi for første gang mer kaffe enn finnene. Men vi har veldig lik kultur på kaffedrikking. Det er en sosial vane både i Norge og i Finland. De fleste drikker rundt fem kopper daglig. Vi regner 6-7 kopper som et moderat forbruk, sier Byrkjeland.

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil
Annonse

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke, for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får tilsendt to ukentlige tips om viner som allerede står i polhyllene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

Brødrene Graillot gjør som faren sa
+

Brødrene Graillot gjør som faren sa

Å ta over etter en far som har fått æren av å fornye Crozes-Hermitage, skremte ikke Maxime Graillot som sammen med broren Antoine følger 100 prosent i farens fotspor. Med noen sidesprang over elven og nordover til Beaujolais.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

Alkoholfrie drinker som har gått sin seiersgang gjennom festivalsommeren - disse lager du hjemme
+
Ukens drink

Alkoholfrie drinker som har gått sin seiersgang gjennom festivalsommeren - disse lager du hjemme

Empress' kombuchaer er det ultimate startpunkt for å lage alkoholfrie drinker som gir umiddelbart lyst på en til. Og så er det bare å kjøre på.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Bak en deilig plommekake
Ukens kake

Bak en deilig plommekake

Norske plommer er fantastiske, men har veldig kort sesong. Bak denne kaken nå. Her er oppskriften.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

Sierra de Gredos-produsent hardt rammet av brann
+

Sierra de Gredos-produsent hardt rammet av brann

Bernabeleva som er en av de mest populære produsentene i Sierra de Gredos nær Madrid, måtte ta den største støyten.

Les hele saken
Forsiden akkurat nå
Brødrene Graillot gjør som faren sa
+

Brødrene Graillot gjør som faren sa

Å ta over etter en far som har fått æren av å fornye Crozes-Hermitage, skremte ikke Maxime Graillot som sammen med broren Antoine følger 100 prosent i farens fotspor. Med noen sidesprang over elven og nordover til Beaujolais.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

Alkoholfrie drinker som har gått sin seiersgang gjennom festivalsommeren - disse lager du hjemme
+
Ukens drink

Alkoholfrie drinker som har gått sin seiersgang gjennom festivalsommeren - disse lager du hjemme

Empress' kombuchaer er det ultimate startpunkt for å lage alkoholfrie drinker som gir umiddelbart lyst på en til. Og så er det bare å kjøre på.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

Kule hvitviner som gjenskaper historien
+
Godbiter i pollisten

Kule hvitviner som gjenskaper historien

Sherry har en gyllen fortid, før forsterkningen, som stadig flere yngre vinmakere henter fram igjen.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

Gi chardonnay en pause – her får du mye mer for pengene
+
Ukens vin

Gi chardonnay en pause – her får du mye mer for pengene

Denne spanske hvitvinen gjør en super jobb som erstatning og ikke minst byr den på veldig god valuta for pengene på 60+ pol.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

Helgrillet fjellørret med spicy agurksalat er uimotståelig
Dagens rett

Helgrillet fjellørret med spicy agurksalat er uimotståelig

Det er knapt noe som smaker mer av sommer enn grillet fisk, og griller du den hel bevarer du alle de gode smakene.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

Bak en deilig plommekake
Ukens kake

Bak en deilig plommekake

Norske plommer er fantastiske, men har veldig kort sesong. Bak denne kaken nå. Her er oppskriften.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her