Med smak av rug

Polakkene hevder med tyngde og pondus at vodka er en polsk oppfinnelse. Om dette stemmer helt, vet vi ikke, men produksjon av vodka er i alle fall omtalt i polske skrifter fra 1500-tallet. Selve navnet, vodka, er imidlertid en avledning av det russiske vo
17 Mars 2003 - 16:00

I 1546 ga den polske kongen Jan Olbracht hver byborger rett til å produsere og selge alkohol. Tillatelsen ble nær sagt selvsagt fulgt opp med en statlig skatt på vodkadestillasjon samt kjøp og salg av destillasjonsutstyr. Produksjonen tok av, og aristokratiet utenfor byene så her en mulighet til inntekter. Etter intens lobbyvirksomhet fikk "de bedre stilte" eksklusiv rett til å produsere og selge alkohol i 1570. Aristokratiet kunne til og med, med loven i hånd, tvinge bøndene til å drikke alkohol på utvalgte kneiper, som de selv eide. På denne måten ble vodkaomsetning en hovedinntektskilde både for landeiere og statskassen.

Rug og smak
For den som hadde råd til å bruke korn som råvare, var det i Polen rug, og ikke hvete, utgangspunktet for vodkaproduksjonen. På 1800-tallet tok billigere råmaterialer som poteter og sukkerroer over, og det er først i senere år at kvalitetsprodusentene har gått tilbake til røttene, det vil si rugen.

Polsk vodka deles i dag inn i tre kvalitetskategorier der renheten øker med graderingen: Zwykly (standard), wybrowy (premium) og luksusowy (de luxe). For den som liker elementer av smak og lukt, er premium den beste. Et av de mest kjente produktene i denne kategorien er Wyborowa som er favoritt både på hjemmemarkedet og ute.

Spanjolen Pablo Picasso uttalte i sin tid: "De tre største overraskelsene de siste femti årene har vært bluesen, kubismen og polsk vodka". Det hører selvsagt med til historien at Picassos favoritt var nettopp Wyborowa.

Trippel destillert - og litt til
Wódka Wyborowa forener gamle tradisjoner med moderne teknologi og kvalitetskontroll. Wyborowa er et av de få internasjonale vodkamerkene som produseres med rug som utgangspunkt. Ulikt andre internasjonale merker, der formålet er å produsere en mest mulig nøytral og luktfri vodka, har Wyborowa beholdt kvintessensen fra hovedingrediensen i sluttproduktet; rugen.

Rugen kommer fra Poznan-distriktet, nord-vest i Polen. Der er jordsmonnet leirete, og klimaet er mildere enn i resten av landet. Det er bare rug som sås om høsten som benyttes i Wyborowa, og før rugen går inn i vodkaproduksjonen, blir den renset hele tre ganger.

Første destillasjon foregår på små gårdsdestillerier. Her benytter en gamle tradisjonelle pot stills av kopper der smaks- og aromastoffer fra rugmesken beholdes. Råspriten, surówka, har gjerne en styrke på 90 til 91 prosent. Etter den første destillasjonen transporteres råspriten til mer moderne destillerier i Poznan for dobbel rektifikasjon i spesielt utviklede apparater. Som i annen produksjon av sprit, inngår også her en hemmelig produksjonsresept eller to for at resultatet skal bli ekte Wódka Wyborowa.

Produksjonsprosessen er kjent som "tre ganger tre", det vil si trippel rensing av rugen, trippel destillasjon og trippel filtrering. Til tross for en så omfattende prosess er det bare hjertet av destillatet som blir til vodka. Til slutt settes spriten ned til drikkestyrke (37,5 prosent). Produsenten Agros bruker et spesielt bløtt vann fra 200 meter dype brønner under fabrikkområdet til dette formålet. Til slutt filtreres det hele ved å benytte omvendt osmose, den mest naturlige filtreringsmåten og en metode som "puster liv" inn i spriten.

Resultatet er en ren og klar vodka der smak og lukt fortsatt har ingredienser fra rugen. Vodkaen har en aromatisk karakter mens smaken har en anelse gress og en søt, muskaktig finish.

Smak og behag
Mange drikker vodkaen bar i shot-glass som kommer rett fra fryseren. Produsenten anbefaler avkjøling ned til tre grader (og aldri over ti), og da har du en vodka som er unik til kaviar eller forretter med røkt laks. For den som er litt mer opptatt av lukt og smak anbefales den romtempererte varianten servert i et tulipanformet glass, men det bør vi vel ikke fortelle polakkene.

Wyborowa har også smakssatt vodka på repertoaret. Sitron, appelsin, melon, ananas, pære og pepper - med andre ord et drømmeutvalg for en bartender. Av de smakssatte variantene er det til nå bare Wyborowa Pepper (13805) som har funnet veien til det norske markedet.

Vodkatini Dry

Benytt coctail-glass.

Rør og pynt med grønne oliven eller sølvløk.

Poznan Cooler

Fremgangsmåte

Bruk et høyt glass (highball) med is. Pynt med en limebåt.

Periscope

Fremgangsmåte

Bruk et høyt glass (highball) med is. Pynt med en limebåt.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.