Moteriktig folkelig

Fyldig og fruktig, rund og myk er ord som passer til ukens hvite vin. Nettopp slik mange liker den. Prislappen på 89.kroner skremmer heller ikke. 03.06.99.
03 Mai 1999 - 01:06

Ukens vin, Fortant de France Viognier 1998 (varenr. 31364, basis, kr 89,30) er laget av en av tidens motedruer. Viognier har egentlig sine røtter i Nord-Rhône hvor den danner basis for hvitviner fra de svært begrensede områdene Condrieu og Château Grillet. Alt som er eksklusivt er fristende å kopiere.

Det er årsaken til at viognier er blitt så populær å satse på i de deler av vinverdenen hvor tradisjonen ikke får bestemme alt. Som for eksempel i Languedoc i Sør-Frankrike hvor produsenten Skalli var pioner når det gjaldt å tenke i nye baner. Som for eksempel viner laget av én enkelt drue.

Viognier er et av de seneste tilskuddene til Skallis éndrueviner som selges under merket Fortant de France. Akkurat som viognier er moteriktig, skifter Skalli ham på alle sine viner en gang i året. Ikke bare ny årgang men også nye design. Årets etikettmote fra den kanten er mer rektangulære former enn i det foregående år. Hver drue har fått sin egen fargekode. For viognier er det altså blåfiolett som skal signalisere denne vinens attributter.

Fortant de France Viognier kom i salg for en måned siden som 1996 men er øyeblikkelig tilgjengelig som 1998, hvilket innebærer en langt friskere vin. Og det gir vinen den ekstra friskhet den trengte, for viognierviner kjennetegnes av moderat syre og stor fylde. Utmerkede viner å drikke mens de ennå er unge. Fruktigheten går i tropisk retning som aprikos og fersken. Fortant de Frances utgave er svakt krydret hvilket stammer fra delvis fatgjæring og -lagring. Men fatpreget er slett ikke påtagelig.

Viognier er et velegnet følge til røkt laks og ørret. Normalt kolliderer fataromaene og de røkte aromaene i laks, men med ukens vin går det utmerket. Ellers passer den til krydrede pastaretter, ikke for sterke asiatiske retter basert på fisk eller lyst kjøtt samt til grillet eller stekt fisk. Husk bare å servere vinen godt avkjølt, rundt 8-9 grader.
Tekst. Aase E. Jacobsen
30.06.99

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Kopperkjele må til for å lage ekte carnitas

Svinekjøtt stekt i smult i kopperkjele er utgangspunktet for en av Mexicos mest populære retter, carnitas, som også er kåret til verdens sjette beste gatemat. Det vanligste er å spise dem som tacos.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.