Grove scones med appelsin, sitron og gulrot

Fremgangsmåte

1. Bland melk, speltmel og havregryn sammen. Smuldre smøret i melet. Ha i brun sukker, bakepulver, appelsinsaft, sitronsaft, melk og gresskarkjerner (spar noen kjerner til pynt).
  2. Tilsett revet skall av appelsin og sitron og bland godt sammen til en jevn deig. Bruk to skjeer og fordel deigen til 10 topper på et bakepapirkledd stekebrett.
  3. Pensle med eggeplomme og melk, og topp med noen gresskarkjerner.
  4. Stek midt i ovnen på 210°C i ca. 12 minutter.

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Sendt inn av Brodogkorn.no

Nøtteliten sitt sconesbrød

Fremgangsmåte

1. Bland mel, bakepulver, natron, salt og sukker i bakebollen. Tilsett smør i terninger og elt til alt er finsmulet. Tilsett kefir og juice og elt deigen godt for hånd eller med en kjøkkenmaskin på laveste hastighet.
  2. Bland til slutt inn hakkede hasselnøtter. Deigen skal være litt klissete.
  3. Dekk bakebollen med plast, og la deigen hvile i 30 minutter.
  4. Del deigen i 10–12 like store emner. Form dem til boller. Legg bollene tett i tett i smurt form eller på en stekeplate med bakepapir. Pensle brødet med sammenvispet egg.
  5. La brødet stå på et lunt sted i 10 minutter og pensle det en gang til.
  6. Stek brødet midt i ovnen ved 200 °C i 30–35 minutter. Pensle brødet på nytt rett etter at det er tatt ut, slik at det får en blank overflate. Avkjøl på rist.

Tips: Serveres nybakt med syltetøy og ost eller ved siden av en salat.

Sendt inn av Brodogkorn.no

Grove scones med rosiner

Fremgangsmåte

1. Legg rosinene i vann dagen i forveien.
  2. Bland smør, sukker, revet skall og saft fra appelsin og sitron til en masse. Denne massen blandes inn i melet sammen med bakepulveret. Tilsett melk og elt deigen til du har en jevn deig.
  3. Hell vannet av rosinene og bland dem forsiktig inn i deigen sammen med nøtter. Dersom deigen blir veldig fuktig, kan du tilsette litt mer mel.
  4. Ha deigen på et melet bakebord. Del deigen i fire deler og form til runde emner. Del hvert av emnene i fire like biter og legg dem på en stekeplate med bakepapir. Pensle sconesene med melk.
  5. Stek sconesene midt i ovnen på ca. 200 °C i 10–20 minutter til de er gylne og gjennomstekte. Avkjøl på rist.

Tips 1: Du kan bytte ut rosinene med annen tørket frukt som aprikos eller mango.

Tips 2: Rosiner og nøtter kan erstattes av gresskarkjerner. Det gir en veldig god scones som passer fint sammen med salater eller supper.

Tips 3: En annen god smakskombinasjon (i stedet for rosiner) er 2 ss grovhakket tørket tomat, 1 ss hakkete urter og 1 fedd most hvitløk. Det blir en scones som er et måltid i seg selv som også er perfekt sammen med salater eller supper.

Sendt inn av Matprat.no

Hairy Bakers' Lønnesirupscones

Fremgangsmåte

1. Rykende fersk fra den aktuelle tv-serien "The Hairy Bakers" som sendes på BBC Lifestyle, får du her oppskriften på Dave Myers og Simon King sine grove lønnesirupscones, med valnøtter og kjernemelk.
  2. Bland sammen melet, havregrynet, det sammalte melet og sukkeret. Tilsett bakepulver og salt. Kna inn smøret i biter til deigen blir "klumpete". Vend inn valnøttene.
  3. Bland kjernemelken med lønnesirupen. Rør blandingen inn i de tørre varene til den setter seg til en deig.
  4. Ha litt mel på arbeidsbenken og klem ut deigen til den er ca 3 cm tykk. Del deigen i passende sconesbiter med en deigkutter, eller pepperkakeform.
  5. Sett sconesene på et smurt stekebrett. Stek dem i en varm ovn på 200 grader, i ca 10 minutter.
  6. Disse scones blir høye og luftige og smaker fantastisk med dryppende smør og lemon curd (sitronkrem) mens de fortsatt er varme.

Tips: Selvhevende mel er ikke vanlig i Norge, men du lager det lett ved å tilsette 3 ts bakepulver og en god klype salt til 300 g hvetemel.

Siden kjernemelk (biprodukt av smørkjerning) ikke er et kommersielt produkt i Norge, kan du bruke skummet kulturmelk for å oppnå samme syrlighet.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av The Hairy Bakes, BBC Lifestyle (2010).

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.