Robert best-i-test

Robert Lie er landets dyktigste vinkelner etter en knepen seier i NM sist helg. Dermed kan han smykke seg med tittelen dobbel norgesmester.
29 Mars 2004 - 17:04

Regjerende norgesmester Robert Lie, for tiden sommelier på topprestauranten The Square i London, gjorde det igjen og har nå befestet posisjonen som best-i-test innen vinkelnerkunsten. Han vant knepent i finalen i NM for vinkelnere 2004 som gikk i Stavanger sist helg. På andreplass kom Dan Lystad, Le Canard i Oslo, på tredje Ørjan Lundmark, Svendgårds i Bodø og på fjerde Trude Rinaldo, Café de France i Stavanger.

Robert gjorde en meget god innsats i sin tredje vinkelnerkonkurranse overhodet. Å vinne over veteranen og sin tidligere læremester Dan Lystad er selvsagt en bragd. - Det er helt tydelig å se at det generelle kunnskapsnivået for konkurransen stiger fra år til år, og det lover godt for norske vinkelneres resultater i internasjonale konkurranser, understreker Remi Madsen, president i Den Norske Vinkelnerforening som er arrangør av mesterskapet.

For det er ikke bare teoretiske kunnskaper kandidatene blir målt på. Hele konkurransen foregår på engelsk, både skriftlig og muntlig. Og det er mange små detaljer som skal stemme før en vinner kan kåres. - Noen småfeil og du er ute, forklarer Madsen som har svært lang erfaring som dommer i både nasjonale og internasjonale vinkelnerkonkurranser.

NM for vinkelnere er todelt. I semifinalen skal kandidatene gjennom en skriftlig teoretisk prøve samt vinsmaking. Dernest skal en flaske champagne åpnes på perfekt vis. Til finalen går de tre beste. I år ble det altså fire kandidater da nummer tre og fire hadde identisk skår. Finalen som foregår for åpen scene med publikum omfatter følgende øvelser: En kunnskapsquiz, dekantering, vinsetting av meny samt blindsmaking av tre viner og fem brennevin.

Premiebordet for finalistene var rikholdig med mange gode viner. Førstepremien er imidlertid en tur til Torres i Penedes, Spania. Samtlige finalister er også invitert til Antinori i Toscana.

Dommerpanelet bestod av Arne Ronold, Remi Madsen, Geir Gjerdrum, Tore Bruland, Karl-Marius Lillevik, Craig Whitson og Aase E. Jacobsen.

Norske vinkelnere ligger ikke på latsiden dette året, for Dan Lystad skal representere Norge i Trophée Ruinart i juni og VM i Aten i oktober. Sammen med Robert Lie er han vår kandidat i nordisk i Stockholm i november. Dan Lystad regner imidlertid med at dette var hans siste norgesmesterskap, men så har han vært med siden starten og vant både i 2001 og 2002.

Ansvarlig for arrangementet i foreningen er Knut-Espen Misje med god hjelp av Turid Olsen og Heidi Bjørklund.

Styret i Den Norske Vinkelnerforening ønsker å rette en takk til alle som har bidratt til at NM for vinkelnere blir en suksess. Vi setter stor pris på den velviljen vi møter. Vi takker for flotte premier og spennende produkter til smaking under semifinalen og finalen, for ikke å glemme banketten.

Hovedsponsor:
Ekjord med Torres
Strøm med Moët & Chandon og Antinori

Arcus
Amka / Saga Trading
Best Buys
Engelstad
Diageo
Gaia Wine & Spirits
Haugen-Gruppen
Moestue Grape Selections
Knut-Espen Misjes vinimport

Foto: Eva Brænd

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.