Winemakers Dinner 19. oktober i Oslo

Tilbring onsdag med spanske viner og latinamerikansk mat på Aymara
Foto: (Aymara Peru)

Tilbring onsdag med spanske viner og latinamerikansk mat på Aymara

Denne kvelden byr på bobler og rødt fra Castillo de Perelada satt til lekre, peruanske retter hos Aymara Peru.
01 September 2022 - 08:06

Castillo de Perelada holder til nordøst i Spania, i det lille området Empordà. Her produserer de nydelige viner – både røde, hvite og musserende – og har gjennom årene markert seg som en topprodusent både nasjonalt og internasjonalt.

Spennende smaker hos Aymara Peru

Denne onsdagen serverer det dyktige teamet hos Aymara oss en lekker femretters meny tilpasset vinene til Castillo Perelada. Med sin moderne tilnærming til det peruanske kjøkken byr Aymara på friske og intense smaker kombinert med det beste av norske, sesongbaserte råvarer. Sammen med Pereladas elegante viner er det dermed duket for en ekstra spennende kulinarisk opplevelse.

Historien til Castillo de Perelada startet da Miguel Mateu kjøpte slottet i 1923 og oppdaget en glemt vingård. Inspirert av munkenes detaljerte opptegnelser av denne flere århundrer lange tradisjonen, bestemte han seg for å gjenopplive den.

Castillo de Perelada
Castillo de Perelada ligger nydelig til i bonderomantiske omgivelser. (Foto: Perelada)

Tre generasjoner senere er det det barnebarnet Suqué Mateu som styrer skuta.
Suqué har stort fokus på hvordan ulike druetyper vokser i ulike jordsmonn, med et mål om at essensen av Empordàs ulike nyanser skal gjenspeiles i de endelige flaskene.
I mai åpnet Perelada et nytt vineri med fokus på bærekraft for å sikre at deres lange vintradisjon skal kunne overlates nye generasjoner. Som den eneste vingården i Europa mottok det nye vineriet den prestisjetunge LEED-gullsertifiseringen. Dermed er vi sikret lekre dråper fra Perelada i lang tid fremover.

Gjennom syv ulike viner får vi denne kvelden selv smake hvordan Pereladas forskning på jordsmonn kommer til uttrykk. Særlig gleder vi oss til Pereladas kompekse toppvin Cava Gran Claustro Reserva Brut Nature som er et nydelig eksempel på hvordan ekte, god cava skal smake. Sammen med Aymaras lekre meny, blir dette en kveld du ikke vil gå glipp av.

Allergi
Vil vi gjøre deg oppmerksom på at dersom du har eventuelle allergier er du nødt til å melde i fra om dette på forhånd. Har du bestilt plass for flere, så står du ansvarlig for å melde i fra til oss om noen i gruppen skulle ha noen form for allergi. Dette vil være en fastsatt meny så vi kan dessverre ikke garantere for at alle allergier kan tilpasses i alle kurs.  Allergier er ikke noe som kan bli gitt beskjed om under middagen.
Eventuelle allergier kan sendes på e-post til kurs@aperitif.no senest en uke i forveien.

OBS: Det er ikke angrefrist på dette kurset, ei heller ved sykdom. Det går heller ikke an å bytte kurs eller dato. Ønsker du å gi dette kurset i gave anbefaler vi å kjøpe et gavekort.

Husk at du som abonnent får rabatt på dette kurset

Meny Perelada Aymara
Kveldens meny. Endringer kan forekomme.

Calvados er Normandies gylne juvel

Calvados hviler på balansen mellom fruktigheten fra råvarene og eikefatene som brukes til modningen. Vellaget calvados er en av de mest interessante og mangfoldige fruktdestillatene som finnes.

Fantastisk godt kjøp i basis fra Rhône

Den var et av de beste kjøpene da den kom inn i basisutvalget i januar, og med 2022-årgangen har den fått ytterligere et løft.

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Fantastisk godt kjøp i basis fra Rhône

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Your session has expired. The page has been automatically refreshed to generate a new session.