Sprekere 50-åring

Varenummer 6664 Rødvin, som i går fylte et halvt århundre er i anledning jubileet blitt staset opp med noen ekstra kvalitetsdråper - og er nå i vesentlig bedre form. La oss håpe at tidenes mest solgte vin blir funnet verdig å få beholde festskruden og for
04 Februar 2000 - 00:42

For når et av polets sterkeste varemerker pusses opp, vil det være galskap - og et svik mot lojale kunder -å gå tilbake til den opprinnelige blandingen. I hvert fall i følge god kundepleie og læren om merkevarebygging. Etter at Apéritif testet den vanlige Rødvin med jubileumsutgaven lot vi oss overbevise om at Rødvin faktisk ikke er så verst.

Den nye blandingen - eller cuvéen som det heter på vinspråket - inkluderer vin av vesentlig høyere kvalitet enn basisen. Og fremstår som en ren og lett kirsebærfruktig vin med innslag av kirsebærkjerner og et snev av tanniner i avslutningen. Den tåler derfor noe mer mat enn tidligere, men det er fortsatt snakk om lette retter, som pasta eller pizza, eller gjerne hvit fisk.

Prisen er fortsatt blant polets laveste, kroner 64,20 (eks. pant), og vinen er absolutt verd prisen og vel så det. Vi tipper at den blir en slager på årets mange 50-årsjubileumsfester. Til det formålet, altså når du skal servere vin til mange mennesker, og menyen ikke er spesielt krevende, for eksempel tradisjonelt koldtbord, er den helt utmerket.

Som mange andre 50-åringer har vinen opplevde mye. Det hele begynte i 1946 da vinsalget ble sluppet fri etter krigen. Vinmonopolet lanserte to nye merker, Rødvin og Hvitvin, som var rester etter tyskernes vinbeholdninger, hovedsakelig av tysk og italiensk opprinnelse. Produktene ble snart sluttsolgt og oppstod igjen først i 1950. Prisen var da seks kroner, derav klengenavnet sekskroners som den beholdt til langt utpå syttitallet. Senere er Norsk Rødvin og Château Hasle mer vanlige utnavn.

Forskjellen fra 1950-versjonen til dagens utgave er nok svært stor, i det vinfremstillingen i Sør-Frankrike og Sør-Spania, som riktignok var hovedkilden da som nå, har gjennomgått stor grad av modernisering. Vi antar derfor at vi ikke hadde definert Rødvin som en god vin eller et godt kjøp i dag all den tid nåverdien av seks 1950-kroner er hele 82,95 kroner. Og for det beløpet har du mer å velge mellom.

Ukens vin på mobilen

Stårdu på Polet og ikke husker hva Ukens vin heter, kan du få det på tekstmelding på mobiltelefonen din. I samarbeid med Telenor Link til byr Apéritif deg det.

Slik gjør du:
1. Skriv: ukensvin (i ett ord)
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1980
3. Etter sekunder får du Ukens vin på displayet.

Få Ukens vin fast tilsendt
1. Skriv: varsle ukensvin
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1980
3. Du får Ukens vin sendt til din mobiltelefon hver uke

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet
Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl